2-mavzu: Milliy tarbiyaning mazmuni va mohiyati
I. REJA:
1. Milliy tarbiyaning mazmuni va mohiyati.
2. Ma’naviy qadriyatlar —
ta’lim-tarbiyaning omili.
3. Shaxs
ma’naviy yuksalishida qadriyatlarning ahamiyati.
II. Mavzularni mustahkamlash uchun savol va
topshiriqlar.
III. Mavzularni oʻrganishda
foydalanish mumkin boʻlgan adabiyotlar roʻyxati.
Tayanch ibora va atamalar: axloq, shaxs ma’naviyati,
ma’naviy sifatlar, ma’naviy-axloqiy tarbiya, ma’naviy-axloqiy madaniyat,
ma’naviy-axloqiy kamolot, ma’naviy-axloqiy ong, ma’naviy-axloqiy madaniyatni
shakllantirish, oʻquvchilarning ma’naviy tarbiyasi, ma’naviy tarbiyada
e’tiqodning oʻrni, moddiy boyliklar, fan, adabiyot, san’at, maorif, din,
axloq, odob, xulq, fazilat, xislat, sifat, xatti-harakat, ijobiy xislatlar,
salbiy xislatlar, iymon, e’tiqod, insoniylik, poklik, halollik, rostgoʻylik,
toʻgʻrilik.
1. Milliy tarbiyaning mazmuni va
mohiyati
“Milliy tarbiya” tushunchasi koʻp qirrali
boʻlib, uning milliy qadriyatlar asosida olib boriluvchi maqsadga yoʻnaltirilgan
tarbiyaviy faoliyati, umuminsoniy tarbiyaning har bir xalqqa xos va mos
betakror shakli, xalq va uning madaniyatini saqlab qolish, tiklash va
rivojlantirishdan iborat.
Ma’naviy qadriyatlar va milliy oʻzlikni
anglashning tiklanishi, biror-bir jamiyat imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy
va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib, oʻz istiqbolini tasavvur eta
olmaydi. Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq ajdodlarimiz tomonidan koʻp
asrlar mobaynida yaratilib kelingan gʻoyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy
merosni tiklash davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan nihoyatda muhim
vazifa boʻlib qoldi. Biz ma’naviy qadriyatlarning tiklanishini, milliy oʻzlikni
anglashni xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlari bilan uzviy bogʻliq,
tabiiy jarayon deb hisoblaymiz. Jamiyatimizning, xalqimizning ming yillik
ma’naviy-axloqiy yuksalish tajribasini oʻzida jamlagan Islom madaniyatini
tiklash oʻz taqdirini oʻzi belgilash, tarixiy xotiraga,
madaniy-tarixiy birlikka yega boʻlish yoʻlidagi gʻoyat muhim
qadam boʻldi. Ma’naviy qadriyatlarning yana bir qudratli manbayi an’anaviy
oila va qarindoshlik munosabatlari odobidan iboratdir. Kattalarni hurmat
qilish, oʻzaro yordamlashish, kelajak avlod haqida gʻamxoʻrlik
qilish hamisha uning asosiy qoidalari boʻlib kelgan.
Axloqiy tarbiya — shaxs dunyoqarashini
shakllantirishning muhim omili. Shaxs dunyoqarashining shakllanishida
ma’naviyaxloqiy tarbiya muhim oʻringa ega boʻlib, uni samarali
tashkil etish oʻquvchida ma’naviy-axloqiy ongni shakllantirishga yordam
beradi. Axloqiy tarbiya muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va rioya
qilinishi zarur boʻlgan xulq-atvor qoidalari, mezonlarini oʻquvchilar
ongiga singdirish, ularda axloqiy ong, axloqiy faoliyat koʻnikmalari hamda
axloqiy madaniyatni shakllantirishga yoʻnaltirilgan pedagogik jarayon boʻlib,
ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlaridan biri sanaladi. Axloqiy
tarbiyaning asosi axloq va axloqiy me’yorlardir.
Axloq (lotincha „moralis“ — xulq-atvor ma’nosini
bildiradi) ijtimoiy munosabatlar hamda shaxs xatti-harakatini tartibga
soluvchi, muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va rioya qilinishi zarur boʻlgan
xulq-atvor qoidalari, mezonlari yigʻindisi. Axloqiy me’yorlar toʻgʻrisidagi
bilimlar oʻquvchilar ongiga ta’lim va tarbiya jarayonida singdirilib
boriladi. Axloqiy tarbiyaning natijasi oʻquvchilarda axloqiy ong, axloqiy
faoliyat koʻnikmalari va axloqiy madaniyatning shakllanishida koʻrinadi.
„Axloq“, „xulq“ va „atvor“ soʻzlari arabcha
soʻz boʻlib, ular oʻzbek tilida ham oʻz ma’nosida qoʻllaniladi.
Ayrim odamlar „Axloq — kishilarning har bir jamiyatga xos xulq me’yorlari
majmuyi“ deyishsa, boshqalar yesa „Axloq — ijtimoiy ong shakllaridan biri boʻlib,
hamma sohalarda kishilarning xatti-harakatlarini tartibga solish funksiyasini
bajaradi“, deyishadi. Axloq me’yorlari xulq-atvorning regulyatori sifatida odat
me’yorlariga zid xatti-harakat axloqsizlik harakati deb qaraladi. Shunisi ham
borki, huquq majburiy boʻlsa, axloq ixtiyoriydir. Axloqiy tarbiya
odamlarni nomusli vijdonli, adolatli, vatanparvar, mehnatsevar boʻlishga oʻrgatadi.
Axloqiy tarbiyada yaxshi xulqni takomillashtirish uchun kurashiladi. Xalq
ta’limi tizimida oʻqitish tarbiyalanuvchilarning axloqiy mukammallashishi
bilan bogʻliq boʻladi. Ularda ong bilan xulq birligi tarbiyalanadi.
Shaxsning jamoat va vatanga, mehnatga, kishilarga, oʻz xulqiga
munosabatlari quyidagilarda oʻz aksini topgan:
a) jamiyatga, vatanga muhabbat va sadoqatni
tarbiyalash;
b) mehnatga axloqiy munosabatni tarbiyalash;
d) atrofdagi kishilarga axloqiy munosabat,
yuqori muomala madaniyatiga ega boʻlgan shaxsni shakllantirish;
e) shaxsning oʻziga, oʻz xulqiga
axloqiy munosabatni tarbiyalash.
Dars va darsdan tashqari tarbiyaviy ishlar
jarayonini Alpomish, Toʻmaris, Shiroq kabi xalq qahramonlari, Amir Temur,
Ulugʻbek, Bobur singari davlat arboblari va sarkardalarimiz, Ibn Sino,
Beruniy kabi olim-u fuzalolarimiz qarashlariga tez-tez murojaat qilishimiz,
yoshlarni Vatanga muhabbat ruhida tarbiyalash ishining asosini tashkil qiladi.
Shu bilan birgalikda tarbiya borasidagi jahon standartlariga ham ye’tiborni
qaratmoq lozim. Yosh avlodni jamiyatga, mehnatga, oʻziga munosabatni ochib
beruvchi ma’naviy fazilatlarga muvoffiq ravishda tarbiyalash — tarbiyalanuvchi
shaxs axloqiy tarbiyaning pedagogik va psixologik asoslarini chuqur bilishini
talab qiladigan murakkab jarayondir. Axloqiy his-tuygʻular oʻquvchilarga
atrofdagi kishilarning xatti-harakatidagi qaysi jihatlar yaxshi-yu, qaysilari
yomon yekanligini anglab olishga yordam beradi. Axloqiy tushunchalarning turli
yosh davrlarida shakllanish darajasi turlichadir. Jumladan, axloqiy onglilik,
axloqiy qadriyatlar, axloqiy his-tuygʻular.
2. Ma’naviy
qadriyatlar — ta’lim-tarbiyaning omili
Mamlakatimiz istiqlolining dastlabki
kunlaridanoq, buyuk ma’naviyatimiz va qadriyatlarimizni, xalqimizning yaratgan
boy madaniy merosini avaylab-asrash va keyingi avlodga yetkazish oldimizda
turgan muhim masalalardan biridir.
Ma’lumki, har qanday jamiyatning kelajagi yosh avlodni qanday ta’lim olishiga
va qay tarzda tarbiyalanishiga bogʻliq.
Qadriyatlar — inson uchun ahamiyatli boʻlgan
millat manfaatlari yoʻlida xizmat qiladigan yerkinlik, ijtimoiy adolat,
tenglik, haqiqat, ma’rifat, goʻzallik, yaxshilik, halollik, burchga
sodiqlik singari fazilatlarni oʻzida mujassamlashtiradi. Qadriyatlar oʻzining
mazmun-mohiyatiga koʻra bir necha turlarga boʻlinadi, ya’ni:
— tabiiy qadriyatlar (yashash uchun zarur bulgan
tabiiy shart-sharoitlar);
— iqtisodiy qadriyatlar (ishlab chiqarish
kuchlari va vositalari);
— ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar (yerkinlik,
tenglik, adolat, tinchlik, hamkorlik);
— ilmiy qadriyatlar (bilimlar, tajribalar,
yutuqlar);
—falsafiy qadriyatlar (gʻoyalar,
mafkuralar, konsepsiyalar);
— badiiy qadriyatlar (san’at, adabiyot,
madaniyat);
— diniy qadriyatlar (iymon, ye’tiqod, vijdon,
savob).
Shu bilan birga, fanda qadriyatlarning milliy va
umuminsoniy turlarga ajratilishi an’ana tusiga kirgan. Milliy qadriyatlar
ma’lum bir millat, xalq va yelatlarning oʻz tarixiy taraqqiyotida
yaratadigan barcha moddiy va madaniy (ma’naviy) boyliklari yigʻindisidan
iboratdir.
Qadriyatlar turli-tuman boʻlib, bular
ichida „eng oliy qadriyat — inson“ hisoblanib, qolgan barcha qadriyatlar unga
xizmat qiladi. Inson qadriyatining ma’naviy, tarixiy hamda ta’limiy jihatlari oʻziga
xos yangicha fikrlash va yondoshishlarga asoslanadi. Jamiyatda milliy
qadriyatlarni oʻz qalbida mustahkam saqlash, atrof-muhit, tabiat va
hayotni goʻzal, farovon qilish, demokratiya asoslari hamda jamiyatda amal
qilayotgan progressiv gʻoyalar buyuk qadriyat hisoblanadi. Inson qadriyati
uning dastavval oʻz-oʻziga va shu jamiyatga boʻlgan hurmati
hamda munosabati, xulq-atvori bilan chambarchas bogʻliq boʻladi. Bu
insonga oʻz xulq-atvorini tartibga solishi, oʻziga nisbatan
talabchanlik va nazoratni kuchaytirishga imkon beradi. Insonning shaxsiy
qadrqimmati milliy qadriyatlardan kelib chiqadigan ijtimoiy xususiyatlardan boʻlib,
uni yuksaklikka olib boruvchi oliyjanob bir kuchdir. Shu jihatdan qadriyatlar
insonning ijtimoiy erkinligini va ma’naviy pokligini ta’minlovchi bir buyuk
manbadir. Bir soʻz bilan aytganda, mutafakkir olimlar yuksak ma’naviy
qadriyatlarni umuminsoniy qadriyatlar doirasida talqin yetdilar va targʻib
qildilar, jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotida ma’naviy omillarni
yuksak baholadilar. Shu ma’noda oʻsib kelayotgan yosh avlodda yuksak
ma’naviy-axloqiy sifatlarni tarkib toptirish zaruriyati yuzaga keldi. Axloq
kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti davomida vujudga kelib, tarkib topgan,
takomillashib kelgan me’yor va qoidalardan iborat boʻlib, ular
kishilarning jamiyatga boʻlgan munosabatlarini tartibga soladi. Bu me’yor
va tartibqoidalar kishilardan jamiyat uchun zarur boʻlgan axloqqa ega boʻlishlikni
talab qiladi. Axloq insonning dunyoqarashi, xulqini belgilovchi insoniy
fazilatdir. Shu bois dunyoqarash oʻzgarmaguncha inson ham oʻzgarmaydi.
Oʻzbek milliy pedagogi Abdulla Avloniy
axloqqa quyidagicha ta’rif beradi: „Axloq insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi,
yomonlikdan qaytaruvchi bir ilmdur. Yaxshi xulqlarning yaxshiligini, yomon
xulqlarning yomonligini dalil va isbotlar ila bayon qiladigan kitob axloq deyilur“.
Axloq — inson hayotida oʻz-oʻzini
idora qilish me’yorlarini, boshqalar bilan munosabatda boʻlish
madaniyatini, halol ishlab, toʻgʻri hayot kechirish mezonlarini oʻrgatadi.
Axloq — tarixiy hodisa. Axloqiy qonun-qoidalar barcha zamonlar uchun bir xil, oʻzgarmas
boʻlishi mumkin yemas. Muayyan jamiyat uchun ayrim axloqiy qoidalar toʻgʻri
boʻlsa, boshqa davrga kelib notoʻgʻri boʻlib qolishi
mumkin. Oʻzbekona, milliy axloqda ota-bobolarimizning tarixiy tajribalari,
davrlar sinovidan oʻtgan saboqlari va bizga doimo madad boʻlib turgan
ruhiy quvvatlari jamuljamdir. Mustaqil mamlakatimizning kelajagi uchun
ma’naviyati yuksak, barkamol insonlar zarur. Barkamol insonni axloqiy
tarbiyalash, voyaga yetkazish haqida mutafakkirlarimiz bir qator asarlar
yaratishgan. Chunonchi, Kaykovusning „Qobusnoma“, Sa’diyning „Guliston“, „Boʻston“,
Amir Temurning „Temur tuzuklari“, Abdurahmon Jomiyning „Bahoriston“, Alisher
Navoiyning „Mahbub ul-qulub“, Husayn Voiz Koshifiyning „Axloqi muhsiniy“ va
boshqalarni koʻrsatishimiz mumkin. Oʻzbekiston mustaqillikka
yerishgandan soʻng ta’limtarbiya sohasida jiddiy oʻzgarishlar roʻy
berdi. Ta’lim-tarbiyada milliy qadriyatlarni shakllantirish va rivojlantirish
asosiy oʻrinni egalladi. Tariximiz, madaniyatimiz, milliy urf-odatlarga
e’tibor kuchaydi. Bugungi kun yoshlari mustaqilligimizni mustahkamlashda oʻz
e’tiqodi, gʻayrat-shijoati, madaniyati, bilimi va ularni tatbiq etish
mahorati bilan ajralib turadilar. Ular jamiyatda, jamoada xalqlar va millatlar
oʻrtasida doʻstlik, sogʻlom turmush tarzini yaxshilashga
qaratilgan muhitni vujudga keltirishga intiladilar.
Komil insonni shakllantirishda maktabda, oilada
sogʻlom ma’naviy muhit barqaror boʻlishiga erishish muhim ahamiyatga
ega. Chunki sogʻlom muhit natijasidagina axloqiy fazilatlar tarkib topadi.
Kishi oʻz hayotida axloqiy kamolotga qanchalik koʻp intilsa,
shunchalik oʻz xato-kamchiliklarini anglab boradi. Turon zaminimiz
xalqlari axloqiy tarbiya sohasida boy an’analarga ega.
Axloq-odob insonning jamiyatga boʻlgan
munosabatining negizini tashkil etadi. Shuning uchun ham oʻquvchida
jamiyatga boʻlgan hurmatni yuksaltirish mustaqilligimizni mustahkamlashga,
axloqiy madaniyat yegasi boʻlishga, oʻzini-oʻzi anglab etishga,
yaxshi insonlarga boʻlgan e’tiqodni rivojlantirishga olib keladi. Maktab oʻquvchilari
dars va darsdan tashqari jarayonlarda doʻstlik, hamjihatlik, hamkorlik,
bir-birini qoʻllab-quvvatlash, birovning dardiga darmon boʻlish kabi
fazilatlar xalqimiz va millatimiz kuch-qudratining asosi, ijtimoiy-iqtisodiy,
siyosiy taraqqiyotning negizi yekanligini oʻz oʻquvchilariga
tushuntirishlari darkor. Ma’naviy-axloqiy tarbiya —ma’naviy ongni bir maqsadni
koʻzlab tarkib toptirish, axloqiy tuygʻularni rivojlantirish hamda
xulq-atvor koʻnikmalari va odatlarini hosil qilishdan iborat.
Ma’naviy-axloqiy tarbiyaning maqsadi: jamiyat talablariga bogʻliq boʻlib,
bu talablar, oʻz navbatida, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanish
darajasi va jamiyatda yoshlarni oʻqitish va tarbiyalash ishlarining
hammasi yosh avlodda ma’naviy axloq va e’tiqodni shakllantirishga, ularni
Vatanga cheksiz sadoqat ruhida tarbiyalashga xizmat qilishi lozim. Yoshlarni
ma’naviy-axloqiy tarbiyalash tuzimini takomillashtirishda boshlangʻich
maktab muhim oʻrin egallaydi. Insonning jamiyatga boʻlgan
munosabatini shakllantirish, salbiy illatlarga qarshi nafrat uygʻotish,
ongli intizomni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazish kabilar axloqiy
tarbiyaning vazifalaridir. Axloqiy tarbiya vazifalaridan yana biri insonning
jamiyatga boʻlgan munosabatini yuqori pogʻonaga koʻtarishdir.
Iymon va insof, soʻz va ish birligi, insonparvarlik yangi qurilayotgan
jamiyatning asosiy xususiyatlari boʻlib qoladi. Shunday ekan, jamiyat va
xalq manfaati, uning baxt-saodati uchun kurashish mas’uliyatini har bir fuqaro
teran his etishi va unga amal qilishi lozim.
Yoshlarni tarbiyalashda sharqona va milliy
axloq-odob normalari asosida ish yuritish bilan birga jamiyatga hurmat,
mustaqillikni mustahkamlash, insonlarga insoniy munosabatda boʻlish kabi
fazilatlarni singdirish taqozo etiladi. Oʻquvchining jamiyatga boʻlgan
munosabatida milliy birlik, birdamlik va hamkorlik tuygʻulari, turli
xalqlarga boʻlgan hurmat kabilar yaqqol namoyon boʻlishi zarur. Oʻzbekiston
mustaqilligi, yurtimiz ravnaqi yoshlarni oʻqish, izlanish va mehnatdan
qochmaydigan, har qanday qiyinchiliklardan hayiqmaydigan, salbiy illatlarga
nafrat bilan qarash ruhida tarbiyalashni talab qiladi. Shunga koʻra
bugungi jamiyatimizda yashayotgan har bir yosh kelgusida shu oʻlkaning
haqiqiy egasi boʻlib yetishishi, uning gullab-yashnashi haqida qaygʻurishi,
erishgan yutuqlarini mustahkamlashi lozim.
Diyorimizda mustakqillik tantanasi tufayli
ta’lim-tarbiya tizimida tub oʻzgarishlar vujudga keldi. Milliy
qadriyatlarni tiklash, milliy ma’naviyatni yuksaltirish, ayniqsa, sharqona
odob-axloq an’analariga ye’tiborni kuchaytirish shular jumlasidandir. Oʻlkamizda
buyuk rejalar, bunyodkorlik ishlari aql-idrok, sabr-qanoat bilan, tarixiy
an’analarimiz, tajribalarimizni hisobga olgan holda qadam-baqadam amalga
oshirilmoqda.
An’ana — bu oʻziga xos ijtimoiy hodisa boʻlib,
kishilarning ongida, hayotida oʻz oʻrnini topgan, avloddan-avlodga oʻtadigan,
takrorlanadigan, hayotning barcha sohalarida (umum yoki ma’lum guruh tomonidan)
qabul qilingan tartib va qoidalardir.
Odat („urf-odat“) — kishilarning turmushiga
singib ketgan, ma’lum muddatda takrorlanib turuvchi xatti-harakat, koʻpchilik
tomonidan qabul qilingan xulq-atvor qoidalari. Masalan:
— kichiklarning kattalarga salom berishi;
— yerta turib uy-hovlini tartibga keltirib qoʻyish;
— mehmonlarga alohida hurmatda boʻlish;
—bayram arafasida kasal, ojiz, qiynalganlardan
habar olish;
— yordam lozim boʻlganlarnikiga hasharga
borish kabilar oʻzbek xalqining yaxshi odatlari hisoblangan.
Agar an’ana ijtimoiy hayot, mehnat,
madaniyatning hamma sohalariga xos boʻlib, hodisalarning juda keng
doirasini qamrasa, odat ijtimoiy hayotning ma’lum sohalarida, ya’ni:
— kishilar turmushi;
— mehnati;
— xulq-atvori;
— muloqoti;
— oilaviy munosabatlarda koʻproq mavjud boʻladi.
Marosim — an’ana va urf-odatning tarkibiy qismi
boʻlib, inson hayotidagi muhim voqyealarni nishonlashga qaratilgan rasmiy
va ruhiy koʻtarinkilik, tantanavor vaziyatda oʻtadigan oʻzining
umumiy qabul qilingan ramziy harakatlariga ega boʻlgan hayotiy tadbir.
Masalan:
— ism qoʻyish marosimi;
— nikohdan oʻtish marosimi;
— xotirlash marosimi;
— urugʻ qadash marosimi;
— oʻrimga kirish marosimi va boshqalar.
Odat kundalik hayotning turli vaqtida uchrashi
mumkin boʻlsa, marosim yesa inson hayotidagi muhim hodisalar sodir boʻlganda
vujudga keladi.
3. Shaxs ma’naviy yuksalishida
qadriyatlarning ahamiyati
Boʻlgʻusi boshlangʻich sinf oʻqituvchisi
oʻz oʻquvchilarining har tomonlama rivojlanishiga zamin yaratishi,
ya’ni ularni oʻqishga, ta’lim olishga qiziqtirishi va ishtiyoq uygʻotishi
bilan birga ularning idrok yetish, fikrlash qobiliyatlarini, dunyoqarashini
kengaytirish kabi sifatlarini oʻstirishga oʻz kasbiy faoliyatini toʻliq
safarbar yetmogʻi lozim. Bunda ular oʻz oʻquvchilarining ruhiy
holati va imkoniyatlari, layoqati, yetukligi (yoshi nuqtayi nazaridan),
ma’naviy yehtiyoji, yashash muhiti (oiladagi turmush tarzi va ular yashaydigan
jamoa — mahalladagi muhit umumsogʻligi) kabi omillarni ye’tiborga ola
bilish qobiliyatiga yega boʻlmogʻi lozim.
Boʻlgʻusi boshlangʻich sinf oʻqituvchisi
oʻz kasbiy sohalarida quyidagi xislatlarga yega boʻlishi lozim boʻladi:
oʻz oʻquvchilarini sevish va ular bilan ishlashga qiziqish; pedagogik
faoliyatni sevish va bu faoliyatni oʻzining hayotiy yehtiyojiga
aylantirish; ruhiy va pedagogik jihatdan ham ziyrak, kuzatuvchan, sinchkov boʻlish;
pedagogik taktik va tasavvurga hamda tashkilotchilik qobiliyatiga ega boʻlish;
adolatlilik, dilkashlik, talabchanlik va qat’iyatlilikni uygʻun holda olib
bora olishlik; maqsadga intilishda toʻgʻri yoʻlni tanlay
olishlik; vazminlik, dilkashlik, oʻzini idora qilishlik, shuningdek,
kasbiy faoliyatga layoqatning yuksakligi va shu kabilar.
Shuning bilan birga boʻlgʻusi boshlangʻich
sinf oʻqituvchisi yoshlardagi burchga mas’uliyat (javobgarlik hissi)ni
tarbiyalash sir-asrorlarini mukammal yegallamogʻi lozim. Ushbu sohada olib
borgan izlanishlarimiz natijalarining koʻrsatishicha, boʻlgʻusi
boshlangʻich sinf oʻqituvchisining ma’naviy qiyofasi shakllanishida,
asosan, quyidagilarga e’tibor berish kerak ekan:
— oila, mahalla va maktabni muqaddas deb bilish;
— bola xatti-harakatini tahlil qila bilish va
rejalashtirilgan ta’lim-tarbiya, bola ongi va tasavvuriga mos qilib, halol va
harom, toʻgʻrilik va yegrilik, yaxshi va yomon, mardlik va nomardlik,
ma’naviyatlilik va vaxshiylik kabi tushunchalarning mazmun-mohiyatini singdira
olish qobiliyatiga yega boʻlish;
— bolaning yerkin, mustaqil va toʻgʻri,
keng koʻlamli fikrlashini shakllantirishning shakl, usul va vositalarining
optimal variantlarini tanlay olish;
— oʻtmish boy milliy-ma’naviy merosimizga
hurmat uygʻota bilish uslubiyatini yarata bilish;
— milliy gʻururni uygʻotish, davlat
ramzlariga hurmat va unga mos gʻururni shakllantirish, fidoyilikni
shakllantirishning sir-asrorlarini oʻrgata bilish;
— oʻz oʻquvchilarini goʻzal,
ziyrak, aqlli, ongli, milliy gʻururli, sezgir, sinchkov, farosatli,
madaniyatli, ma’naviyatli va shu kabi xislatlarni shakllantirishga innovasion
yondashuvlar qila olishga erishish;
— oʻz oʻquvchilarini vatanparvar,
baynalminalchi, fuqarolik burchini chuqur his qiluvchi va shuningdek, milliy
istiqlol gʻoyalariga sodiq ma’naviyatli kishilar darajasida tarbiyalashga
yangicha munosabatlarni shakllantirish va shu kabilar.
Umuminsoniy qadriyatlar oʻzining mazmuni,
mohiyati, keng miqyosda amal qilinishi, dunyodagi koʻplab xalqlar
(elatlar, millatlar)ning oʻtmishdagi, hozirdagi hamda istiqboldagi (kecha
> bugun > ertaga tizimi boʻyicha) taraqqiyoti bilan uzviy
aloqadorlikda ekanligi, oʻzida jahon sivilizasiyasining yaxlit va bir
butunligini ifodalaganligi bilan mintaqaviy va milliy qadriyatlardan tubdan
farq qiladi.
Umuminsoniy qadriyatlar alohida xalqlarning va
millatlarninggina emas, balki bashariyat (insoniyat)ning mulkidir. Demak,
umuminsoniy qadriyatlar eng oliy qadriyat boʻlmish odamning oʻzidan
boshlab, uning turmush tarzi, hayot mazmuni, oilasi, jamoasidagi oʻrni
bilan bogʻliq boʻlgan butun insoniyat va jamiyatga tegishli boʻlgan
jihatlar ekan. Umuminsoniy qadriyat jamiki insoniyatga xos boʻlgan,
ularning insoniy fazilatlari, xislatlarini ifodalaydigan an’analar,
urf-odatlar, rasm-rusumlar, fikrlar, gʻoyalar, qarashlar, ta’limotlar va
shu asosda yuritiladigan faoliyat boʻlib, undan ta’lim-tarbiya sohasida
samarali foydalanish koʻplab istiqbolli muammolarni hal qilishga imkoniyat
yaratadi. Shuning bilan birga umuminsoniy qadriyatlardan samarali foydalanish
boʻlgʻusi boshlangʻich sinf oʻqituvchisining dunyoqarashini
kengaytirishga va hattoki jahon sivilizasiyasi taraqqiyotiga ham ijobiy ta’sir
qiladi.
Esda saqlab qolish uchun zarur boʻlgan tushunchalar:
Metod
(yunoncha – aynan nrmagadir yoʻl) – maqsadga erishish yoʻlini
bildiradi. Yunoncha soʻz boʻlib, yoʻl, axloq ma’nolarini
bildiradi.
Ma’naviy
axloqiy tarbiya metodlari – ma’naviy-axloqiy tarbiya
jarayonini amalga oshirishda qoʻllaniladigan usul va vositalar majmui.
Intizom
– ijtimoiy-axloqiy va huquqiy me’yorlariga nisbatan ongli yondashuv, ularga toʻla
amal qilish demakdir.
Ongli
intizom – shaxs faoliyatining ijtimoiy-axloqiy hamda huquqiy
me’yorlar talablari asosida aqliy quvvatga tayangan holda tashkil etish koʻrsatkichidir.
Axloq
normasi – kishilarning xulq, fe’l-atvorlarini tartibga
soluvchi axloqiy talablar mezoni demakdir.
Odob - har bir insonning oʻzi bir inson yoki jamoa bilan boʻlgan
muloqotida hamda yurish turishida oʻzini tuga bilishidir.
Xulq - odobning ichki tuyiq koʻnikmaga aylangan koʻrinishi.
Axloq
- jamiyatda qabul qilingan, jamoatchilik fikri bilan ma’qullangan xulq-odob
normalari majmui.
Madaniyat
- jamiyatning va unda yashovchi fuqarolarning faoliyati jarayonida foydalangan
barcha ijobiy yutuqlar majmuasi.
Ma’naviyat
- inson ongini aks ettiruqchi barcha ijobiy, ruhiy, intellektual fazilatlar
majmuasi.
Fazilat
- alohida shaxs, el, elat, xalq, ulusga taalluqli boʻlgan ijobiy-axloqiy sifatlar
majmui.
Axloqiy
tarbiya - Oʻquvchilar tomonidan oʻzlashtirilgan
nazariy ma’naviy-axloqiy bilimlar negizida ijtimoiy faoliyatni tashkil etish
borasida koʻnikma va malakalarni hosil qilish, axloqiy sifatlarni qaror
toptirishga yoʻnaltirilgan murakkab dinamik jarayon.
English:
Method
– exactly what the Greek way is for the way to achieve
the goal. The Greek word means “morals”.
Moral ethical methods – a set of methods and tools used in
the process of spiritual enlightenment.
Discipline
– a conscious approach to social ethics and legal
norms, and a full commitment to them.
Intelligent discipline – the indicator of the
organization of personal activity on the basis of intellectual power on the
basis of students’ social ethics and legal norms.
Morality
– is a criterion for the moral requirements that
regulate behavioral attitudes of individuals.
Behavior
– the inner look of the inner self.
Tact
– a set of norms of behavior that is approved by
public opinion adopted by society.
Culture
– a whole complex of positive achievements in the life
of society and citizens living there.
Spirituality
– a complex of all positive, spiritual, intellectual,
qualities that reflect the human mind.
Attribute
– a set of positive ethical attributes that relate to
individuals, nations.
Moral
education – a complex
dynamic process aimed at establishing ethical qualities that builds on
skills and competencies in organizing social activities on the basis of
theoretical moral ethics learned by learners.
Mavzularni mustahkamlash
uchun savol va topshiriqlar:
1. Ma’naviy-axloqiy metodlarni aytib bering va
ularning vazifasini tushuntiring.
2. Ma’naviy-axloqiy mavzudagi suhbatlarning
mazmun-mohiyati nimadan iborat?
3. Ma’naviy-axloqiy tarbiyada namuna koʻrsatish
metodining mazmunini nima tashkil etadi?
4. Bahs-munozara uyushtirish deganda nimani
tushunasiz?
5. Ma’naviy-axloqiy xulqning mazmuni nimadan
iborat?
6. Ma’naviy-axloqiy xulqni hosil qilishda koʻmaklashuvchi
metodlarni tushuntirib bering.
9. Axloqiy tarbiya berish yoʻllari deganda
nimani tushunasiz?
10. Axloqiy tarbiyaning vazifalarini tushuntirib
bering.
11. Odob soʻzi nimani anglatadi?
12. Umuminsoniy axloq tushunchasi nimani
anglatadi?
13. Maktabning axloqiy tarbiya sohasidagi asosiy
vazifalari nimalardan iborat?
14. Milliy axloq tushunchasi nimani anglatadi?
15. Xulq nima?
Mavzularni oʻrganishda foydalanish mumkin boʻlgan
adabiyotlar roʻyxati:
1.
Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yoʻlimizni
qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga koʻtaramiz. – Toshkent: “Oʻzbekiston”
NMIU, 2017. – 592 b.
2.
Karimov I.A. Yuksak manaviyat –
yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – 174 b.
3.
Joʻrayev
R.X. Jaholatga qarshi ma’rifat J. Xalq
ta’limi.– T.: 2004.- ¹3. – B. 9-13.
4.
Ibragimova
G., Toʻraqulov X.A., Hoshimxonov M., Usmonov N., Gʻoziyev S. Nur
sharqdandur.-T.:Yangi asr avlodi, 2003.–252 b.
5.
Ibragimova
G.,Toʻraqulov X.A., Alibekova R. "Milliy istiqlol gʻoyasi:
asosiy tushuncha va tamoyillar" fani boʻyicha yordamchi uslubiy qoʻllanma.
- T.: Choʻlpon, 2003. - 128 b.
6.
Ibrohimov
A., Sultonov X., Joʻrayev N. Vatan tuygʻusi. –T.: Oʻzbekiston,
1996. – 17-18 betlar.
7.
Ma’nvaiyat
yulduzlari: (Markaziy Osiyolik mashhur siymolar, allomalar, adiblar) Toʻplovchi
va mas’ul muharrir: M. M. Xayrullayev. - Toʻldirilgan qayta nashr. - T.
"A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashri", 2001. - 408 b.
8.
Hasanboyev
J. va boshq. Pedagogika: Oliy oʻquv
yurtlari uchun darslik. – Toshkent: Fan, 2009. - 480 b.