5-mavzu: Maktabdagi tarbiyaviy ishlar tizimida sinf
rahbarining faoliyati
I. REJA:
1.
Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbarining tutgan oʻrni.
2.
Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbarining burchlari.
3. Tarbiyaviy ishlar jarayonida
sinf rahbarining vazifalari.
II. Mavzularni mustahkamlash uchun savol va
topshiriqlar.
III. Mavzularni
oʻrganishda foydalanish mumkin boʻlgan adabiyotlar roʻyxati.
Tayanch ibora va atamalar:
tarbiya, tarbiyachi, tarbiyaning mazmun-mohiyati, sinf rahbari, tarbiyaning
ijtimoiy ahamiyati, oʻquvchi, tarbiyaviy ish, jarayon, maktab, sinf, oʻquvchi,
sinf rahbari, burch, vazifa, tashkil qilish, bogʻlash, hamkorlik, faollik,
yondashuv, talab.
1. Tarbiyaviy
ishlar jarayonida sinf rahbarining tutgan oʻrni.
Umumta’lim maktablarida tarbiya jarayonini
oqilona boshqarishasosiy vazifalardan hisoblanadi. Bunda sinf rahbari muhim oʻrin
tutadi, va uning tarbiyaviy ishlardagi faoliyati Oʻzbekiston Respublikasi
“Ta’lim toʻgʻrisida”gi Qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi,
Xalq ta’limi vaziriligi tamonidan tasdiqlangan “Ichki tartib toʻgʻrisidagi
Nizom” kabi bir qator ta’limga oid meyoriy-huquqiy hujjatlar bilan tartibga
solinadi.
Sinf rahbarining asosiy funksiyasi oʻziga
biriktirilgan sinfda barcha tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish, yoʻnaltirish
va muvofiqlashtirib borishdan iborat. Sinf rahbari oʻz faoliyatida oʻz
sinfini va alohida-alohida har qaysi oʻquvchini oʻrganishdan
boshlaydi. Ma’naviyati boy boʻlgan sinf rahbari oʻquvchilar bilan
alohida-alohida ishlashni amalga oshirishi, oʻquvchilarga oʻz
ta’siri, metodlarini mohirlik bilan qoʻllashi kerak. Sinf rahbari koʻrgazmali
qurollardan samarali foydalanish, oʻquvchilarning darsdan boʻsh vaqtlaridan
foydalanish va bolalar ijodiy qobiliyatini oʻstirishda, ularni har
tomonlama kamol toptirishda yordam beradi. U bu funksiyani bajarishda oʻquvchilar
bilan individual va jamoaviy munosabatga kirishadi. Shu ma’noda quyidagi
modelga diqqat qiling:
Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbarining tutgan oʻrni.
Bunda quyidagilarga amal qilinadi:
1.Tashkillashtirish:
- sinfda
maqsadli tarbiyani yoʻlga qoʻyadi;
- tarbiyaviy
ishlar rejasi va dasturini tuzadi, amalga oshiradi;
- tarbiyaviy
ishlarni boholab boradi;
- tarbiyaviy
ishlarga oid muommolarni hal qiladi.
2.Yoʻnaltirish:
- oʻquvchilar
va maktab jamoasini tarbiyaviy ishlarga eng muhim belgilaydi;
- sinfda olib
boriladigan tarbiyaviy ishlar ishtirokchilarining ahilligi va birligini
ta’minlab beradi;
- tarbiyaviy
ishlarni takomillashtirib borish choralarini koʻradi.
3.Muvofiqlashtirish:
- sinfda
fanlar oʻqituvchilari tamonidan olib borilayotgan tarbiyaviy ishlarni
muvofiqlashtiradi;
- maktab
direktorining ma’naviy-ma’rafiy ishlar boʻyicha oʻrinbosari tashkilot
va “Kamalak” bolalar tashkiloti, yoshlar ittifoqi, ota-onalar qoʻmitalarining
tarbiyaviy ishlardagi hamkorligini ta’minlaydi;
- tarbiyaviy ishlar monitoringini olib
boradi;
- sinf tarbiyaviy ishlarining
istaqbollarini moʻljallaydi.
Zero, sinf rahbarining tarbiyaviy ishlarda
tutgan oʻrni muhim ahamiyatga ega. Bunda sinf rahbari faoliyatida
quyidagilar birlamchi oʻrin tutishini qayd etish lozim:
a) tarbiyaviy ishlarni kengaytirib borish;
b) tarbiyaviy ishlar metodlarini eng
maqbullarini tanlay olish;
v) tarbiyaviy ishlar shakllarining toʻgʻrisini belgilash.
Malakali va mahoratga ega sinf rahbari
tarbiyaviy ishlar quyidagi talablarga javob beradi:
- yuqori
darajada ma’naviyatlilik va yetuk darajada pedagogik-psixologik tayyorgarlik;
- milliy gʻoya,
taraqqiyot va istiqbolga sadoqatli boʻlish;
- ahloqiy
yetuklik, huquqiy faollik va ijtimoiy faollikda oʻquvchilar va oʻzgalarga
ibrat koʻrsatish;
- tarbiyviy
ishlarda oqil pedagog va nafis psixolog sifatida ish koʻrish.
Sinf rahbarining tarbiyaviy ishlardagi mavqyeyi
va nufuzi tarbiya metodlarini yaxshi bilishi bilan ham belgilanadi. Bunday
metodlarning eng asosiylar quyidagilardir:
1) Shaxs ongini
shakllantiruvchi metodlar:
- suhbat;
- mashgʻulot;
- bahs;
- ibrat.
2) Axloqiy
faoliyat va xulq-atvor fazilatlarini shakllantirish metodlari:
- pedagogik
talab;
- ijtimoiy
fikr;
- oʻzlashtirish;
- boshqarish;
- tarbiyaviy
vaziyat yaratish;
3) Faoliyat
samaradorligiga erishish metodlari:
- oʻrganish;
- odatlanish;
- musobaqa;
- ragʻbatlantirish.
2.
Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbarining burchi.
Burch – bu
ahloqning asosiy mezonlaridan biri boʻlib, u “har bir kishining oʻz
vazifasini toʻliq bajarishi va odamlarga toʻgʻri munosabatda boʻlish
kabi fazilatlarni ifodalaydi”. Sinf rahbarining tarbiyaviy ishlar jarayonidagi
burchi tarbiyaviy ishlarni ma’suliyat, onglilik va vijdon bilan tashkil qilish
hamda olib borishdan iboratdir. Mazkur masalada quyidagi variantga e’tibor
bering:
Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf
rahbarining burchi.
Bu masalada quyidagilarga e’tibor berish
maqsadga muvofiq:
1. Tarbiyaviy
ma’suliyatlik. Sinf rahbari tarbiyaviy ishlar uchun eng ma’sul shaxsdir. Bunda
u gʻoyaviy, ma’naviy , ahloqiy , jismoniy, estetik kabi shakllanishlarga
yoʻnaltirilgan tarbiyaviy ishlarni vijdonan, halol va ongli ravishda
tashkil qilish kerak.
2. Malakaviy mahoratlik. Sinf rahbari sinfda
tashkil qilinadigan tarbiyaviy ishlarni yuksak va mahorat bilan yoʻlga qoʻyishi
shart. Aks holda sinfda olib boriladigan tarbiyaviy ishlar kutilgan darajada
kechmaydi.
3. Ijtimoiy
javobgarlik. Sinf rahbari tarbiyaviy ishlar uchun jamiyat va shaxs oldida
javobgar hisoblanadi. Chunki unga bu faoliyat ishonib topshirilgan.
Zero, sinf rahbarining tarbiyaviy ishlar
jarayonidagi burchi Ma’suliyat, Malaka, va Javobgarlik bilan belgilanadi.
Negaki kuzatishlar shuni koʻrsatadiki, oʻquvchi koʻp hollarda
sinf rahbarini barchadan koʻra eng yaqin doʻsti, sirdoshi va maslahatchisi
deb biladi. Bunday ishonch sinf rahbaridan tarbiyaviy ishlar jarayonini oqilona
tashkil etish va olib borishni tqozo etadi. Shu ma’noda sinf rahbari oʻz
burchini bajarish jarayonida:
1) bor imkoniyatlar va vositalar yordamida oʻqituvchilar
va maktab jamoasi bilan sinfda olib boriladigan oʻquv tarbiyaviy ishlarda
hamkorlik qiladi.
2) oʻquvchilar
jamoasini shakllantirish va bu jamoani tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi;
3) oʻqituvchilar
va oʻquvchilarning hamkorligini ta’minlaydi;
4) oʻqituvchilar, maktab jamoasi va
mutaxassislar ishtirokidasinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni olib boradi;
5) sinfning
tashqi olam bilan koʻp tamonlama aloqalarini yoʻlga qoʻyadi va
tartibga solib turadi.
Bularning barchasi sinf rahbarining tarbiyaviy
ishlar jarayonidagi burchi hisoblanadi. Bu hol sinf rahbarini tarbiyaviy ishlar
tashkilotchisi va oʻquvchilar Ustozi sifatida namoyon qiladi.
Tarbiyaviy ishlar jarayonidagi sinf rahbari
burchining mazmuni ma’naviy tarbiya ishlarini
tashkil qilish bilan bogʻliq. Unga koʻra, umumta’lim maktabi oʻquvchilari
“kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli yashash ” uchun layoqatli boʻlib
voyaga yetishlari kerak. Buning uchun sinf rahbarining hushyorlik , sezgirlik,
qatiyatlik va ma’suliyatlik tamoyillariga asosan tarbiyaviy ishlarni yoʻlga
qoʻyilishi taqozo etiladi.
Qachonki tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf
rahbari oʻz burchini bajarsa, kutilgan natijaga erishish mumkin. Shu
ma’noda boshlangʻich sinf oʻquvchilari oʻz sinfi uchun oʻqituvchi
va Ustoz, yuqori sinf rahbarlari oʻquvchilar uchun Ustoz va oʻqituvchi
hisoblanadi. Sinf rahbari tarbiyaviy ishlarda oʻz burchini bajarmasa,
sinfda ma’naviy muhit ayniydi, ta’lim samaradorligi susayadi va oʻquvchilarning
ahloqiy rivojlanishiga darz ketadi.
3. Tarbiyaviy
ishlar jarayonida sinf rahbarining vazifalari.
Umumta’lim maktablarida olib boriladigan
tarbiyaviy ishlar jarayonida keng koʻlamlixususiyatga ega. Lekin ulardan gʻoyaviy,
ma’naviy- ahloqiy, jismoniy, estetik, fuqorolik kabi tarbiyaviy ishlar eng
asosiylari hisoblanadi. Shu ma’noda tarbiyaviy ishlar jarayonidagisinf
rahbarining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- tarbiya ishlarini insonparvar, demokratik va
dunyoviy xarakterda yoʻlga qoʻyish;
- tarbiyaviy ishlar rejalari va dasturlarini
davlat ta’lim standartlariga mos ravishda yagona va tabaqalashtirilgan tarzda
ishlab chiqish;
- oʻquvchilarning
layoqati, qobiliyati va istedodini oʻstirishni tashkil qilish;
- tarbiyaviy
ishlarni maqsad-muddaoli, rejali va tizimli yoʻlga
qoʻyish;
- oʻqituvchilar,
maktab jamoasi, ota-onalar qoʻmitasi, “Kamalak“
bolalar tashkiloti va Yoshlar ittifoqi
yetakchilari, mahalla faollari hamda keng jamoatchilikning tarbiyaviy
ishlardagi hamkorligini uyushtirish;
- oʻquvchilarda
gʻoyaviy sobitlik, ma’naviy barkamollik, ahloqiy yetuklik, jismoniy sogʻlomlik
koʻnikmalarini voyaga yetkazishga yoʻnaltirilgan tarbiyaviy ishlarni
olib borish.
Zero, sinf rahbarining tarbiyaviy ishlar
jarayonidagi vazifalari eng muhim muammolarni qamrab olishi bilan
xarakterlanadi. Bu vazifalar hozirgi kunda “mafkuraviy, gʻoyaviy va
informasion kurashlar kuchayib borayotganligi” [5,3] Bilan ham dolzarb ahamiyat
kasb etmoqda. Shu ma’noda Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2005 yil
25 avgustdagi PQ -451-sonli “ Milliy gʻoya targʻiboti va ma’naviy
ma’rifiy ishlar samarodorligini oshirish toʻgʻrisidagi” Qarorga
binoan sinf rahbari tarbiyaviy ishlar jarayonidagi vazifalarning ijtimoiy
ahamiyatini quyidagicha belgilash mumkin:
1. Hozirgi murakkab davrda sinf
ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlarni zamon talablari asosida tashkil qilish;
2. Oʻquvchilarni turli gʻoyaviy,
ma’naviy, mafkuraviy va ahloqiy hurujlardan himoya qilish;
3. Oʻquvchilarning
hayotga ongli va mustahkam pozitsiyali munosabatini shakllantirish;
4. Oʻquvchilarning
yor atrofda yuz berayotgan voqyealarga dahldorlik hissini tarkib toptirish.
Shunday qilib tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf
rahbarining vazifalari boʻlishi muhim ijtimoiy va pedagogik ahamiyatga
ega. Buning sinf rahbari tarbiyaviy inkor jarayonining tashkil qilishda aniq rejani
chorarakning muddati mos ravishda quyidagi shaklda tuzish mumkin:
Sinf
bilan ishlash vazifalari |
Ishlar
mazmuni (boʻlimlar asosida ) |
Oʻtkazish
muddati |
Tadbir
ishtirokchilari |
Kutilgan
yoki olingan natijalar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
1-chizma. Sinf
rahbarining tarbiyaviy ishlarni rejalashtirish shakli.
Zero, tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbari
muhim oʻrin tutadi. Bu masalada u aniq burch va vazifalarga ega.
Talabalar sinf rahbarining tarbiyaviy ishlar
jarayonidagi tutgan oʻrni , burchi va vazifalari boʻyicha koʻnikma,
malaka va tajriba hosil qilishlari kerak. Shunda bu borada erishilgan
natijalari kutilgan darajada boʻladi.
Sinf rahbari hozirgi kunda asosiy tarbiyachi
hisoblanadi. Shu sababli uning maqomi bugungi kunda quyidagilardan iborat:
1) Sinfdagi tarbiyaviy ishlar uchun asosiy shaxs
boʻlishi;
2) pedagogik jamoa va ota-onalarga nisbatan
tarbiyaviy ishlarda mutloq-vakolatga ega boʻlishi;
3) sinfdagi tarbiyaviy ishlarning
samaradorligini ta’minlashi;
4) davlat va nodavlat tashkilotlarida
bolalarning qonuniy vakili sifatida ishtirok etishi va h.k.
Demokratik jamiyat sharoitida sinf rahbarining
ijtimoiy nufuzi yuqori boʻladi. Bu bir necha omillar bilan belgilanadi:
- bolani har xil salbiy ta’sir va holatlardan
muhofaza qilish;
- bola huquqlarini roʻyobga chiqarish;
- bolani ijtimoiy himoyalash;
- bola tarbiyasi monitoringini amalga oshirish.
Hozirgi tezkor davrda ota-ona yoki oilada bola
tarbiyasi bilan shugʻullanuvchilar bola tarbiyasi ishiga ishtiroksi
sifatida qatnashmoqda, xolos. Sinf rahbari esa bola tarbiyasida ilmiy,
ijtimoiy, gʻoyaviy, siyosiy talab va ehtiyojlar bilan ishtirok etadi.
Buning uchun sinf rahbari quyidagi mezonlarga amal qilishi lozim:
- oʻz
kasbining ustasi boʻlishi;
- bolani
sevishi va bola huquqlarini bilishi;
- tarbiya
ishining asoslari, metodlari va texnologiyalaridan yetarli darajada xabardor boʻlishi;
- ijodkor,
izlanuvchan va namunali boʻlishi.
Shunday qilib sinf rahbari tarbiyaviy ishlar
sohasida keng qamrovli ishlarni olib boradi va oʻz sinf oʻquvchilarini
barkamol avlod qilib tarbiyalashda asosiy shaxs hisoblanadi.
Esda saqlab qolish uchun zarur boʻlgan
tushunchalar:
Tarbiya –
inson shaxsi ma’naviy qiyofasini shakllantirishga qaratilgan say – harakatlar
tizimidir.
Tarbiya vazifasi
– ma’naviy manbalar va hozirgi zamon talablari va ehtiyojlarini nazarda
tutilgan holda oʻqituvchining oʻquvchi bilan aniq bir maqsadga
qaratilgan tarbiyaning samaradorligi tarbiyaning qanday metodidan foydalanishga
bogʻliq.
Tarbiya jarayoni
– tarbiya jarayonining mohiyati va jamiyat taraqqiyotidagi roli nihoyatda
beqiyosdir. Insonni tarbiyalash, uni bilim olishga, mehnat qilishga undash va
bu xatti-harakatini asta-sekin koʻnikmaga aylantirib borish lozim.
Tarbiya maqsadi
– talaba-yoshlarda milliy gʻoya va milliy mafkurani shakllantirishda ilmiy
pedagogik tadqiqot metodlari qoʻllaniladi.
Tarbiyaviy jarayon
– rivojlanib borayotgan avlodning katta yoshdagilar tajribasini egallab borish
jarayoni boʻlib, insonlarning rivojlanishini boshqarish hamda ularning
shaxsiy hislatilari shakllanishiga zarur sharoitlar yaratib beradi.
Tarbiyaviy maqsad –
fan asoslarini oʻzlashtirish orqali uning mazmunida yotgan gʻoyalar,
dunyoqarashlar ta’sirida oʻzining shaxsiy sifatlarini, iymon-e’tiqodlarini
shakllantirishni koʻzlashdir.
Tarbiyaviy munosabatlar –
insonlar oʻrtasidagi doimiy munosabat (aloqalar) boʻlib, ular inson
shaxsining rivojlantirishga, ya’ni, mustaqil ma’lumot, mustaqil ta’lim olish va
oʻz – oʻzini tarbiyalashni shakllantirishga xizmat qiladi,
shuningdek, bu boshqaruv jarayonida rahbarlar bilan xodimlar oʻrtasidagi
munosabatlarda turli shakllarda namoyon boʻladi.
Tarbiyaviy soatlar – bilim
yurti sharoitida darsdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil etishning asosiy
shakllaridandir. Tarbiyaviy ishlar ma’rifiy, yoʻnaltiruvchi, baholovchi
singari uch asosiy qismlarga boʻlinadi.
Mavzularni mustahkamlash uchun savol va topshiriqlar:
1. Tarbiyaviy
ishlar jarayonida sinf rahbari qanday oʻrin tutadi?
2. Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf rahbarining
burchi nimalardan iborat?
3. “Tarbiyaviy ishlar jarayonida sinf
rahbarining vazifalari” mavzusida mustaqil ish yozing.
Mavzularni oʻrganishda foydalanish mumkin boʻlgan
adabiyotlar roʻyxati:
1. Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yoʻlimizni
qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga koʻtaramiz. – Toshkent: “Oʻzbekiston”
NMIU, 2017. – 592 b.
2. Karimov I.A. Yuksak manaviyat – yengilmas
kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – 174 b.
3. Joʻrayev
R.X. Jaholatga qarshi ma’rifat J.
Xalq ta’limi.– T.: 2004.- ¹3. – B. 9-13.
4. Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika: Oliy oʻquv
yurtlari uchun darslik. – Toshkent: Fan, 2009. - 480 b.
5. Ismoilova Z, Tarbiyaviy ishlar metodikasi. T:.
Istiqlol, 2003
6. Hasanboyev J:, Toʻraqulov X., Alqarov
I., Usmanov N. Pedagogika. T:.Fan va texnologiya, 2010
7. Tarbiya ensiklopediya. Tuzuvchi M.N.Aminov.
T:.Oʻzbekiston milliy ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti, 2010.
8. Mavlonova
R., Rahmonqulova N., Normurodova B., Matnazarova K.Tarbiyaviy ishlar
metodikasi. Darslik. Nizomiy nomidagi TDPU. Toshkent, 2014 ó.