TALABALARNING OʻZ OILASIGA MUNOSABATI

 

OILA – JAMIYaTNING ASOSI, DAVLAT QUDRATINING MANBAI

 

Aziz talaba, shuni bilingki, Sharq xalqlarida azaldan oila muqaddas sanalgan, uni muqaddas Vatan deb hisoblaganlar. Oila muqaddasligining darz ketishiga yoʻl qoʻymaganlar. Bundan 30 asr muqaddam ikki daryo oraligʻida, mana shu zaminda umrguzaronlik qilgan ajdodlarimizning bizga qoldirgan boy ma’naviy merosi boʻlmish «Avesto»da ham oila muqaddasligiga alohida e’tibor qaratilib, naslning pokligiga, tozaligiga katta ahamiyat berilgan. Undagi oila mustahkamligi, kishilar oʻrtasidagi (oila a’zorlari oʻrtasidagi) munosabatlar qat’iy axloqiy-huquqiy tamoyillar bilan mustahkamlangan. Jumladan, mazkur ta’limot boʻyicha oila a’zolari oʻrtasidagi belgilangan kelishuvning buzilishini qasamni buzish bilan tenglashtirilgan. Bu muqaddas kitobning guvohlik berishicha, zardushtiylar qonun-qoidasida er-xotin oʻrtasidagi shartnoma buzilishi – 50 karrali, kuyov-qaynona oʻrtasidagi shartnoma buzilishi – 80 karrali, aka-uka oʻrtasidagi shartnoma buzilishi – 90 karrali, ota-bola oʻrtasidagi shartnoma buzilishi – 100 karrali jinoyat hisoblangan. Bulardan tashqari ulugʻ yoshdagi kishilarga soʻz qaytarish tanbeh (ogohlantirish)ga loyiq jinoyat hisoblangan yoki farzandning otaga qoʻl koʻtarishi ogʻir jinoyat hisoblanib, unga tan jazosi belgilangan [Hasanboyev J.H., Toʻraqulov X.A. va boshq. Milliy pedagogikamiz tarixiy ildizlari va barkamol avlod tarbiyasi. Jizzax, 2007, 17-bet]. Bu esa «Avesto» ta’limotida oila mustahkamligi va muqaddasligiga qaratilgan e’tibor hamda axloqiy-huquqiy tarbiyaning yorqin koʻrinishidir. Islom asosi boʻlgan Qur’oni karim va Hadisi shariflarda ham oilaning muqaddasligi, oilada tinchlik-totuvlik, oʻzaro hurmat boʻlishligiga alohida urgʻu berilgan. Jumladan, Hadisi sharifda keltirilishicha, ota-onalar bolani dunyoga keltirishga sabab boʻlganliklari uchun emas, balki uni odobli, hayoli, axloqli qilib voyaga yetkazganliklari uchun olqishga sazovordirlar. Demak, ota-onalar farzandlarini tarbiyalab voyaga yetkazar ekanlar, oʻz navbatida farzand ham shunga munosib ota-onaning hurmatini joyiga qoʻyishi lozim. Sharq pedagogikasining qomusi boʻlmish, XI asrda yaratilgan Kaykovusning «Qobusnoma» asarida ham oila mustahkamligi, unda ota-ona va farzandning oʻrni, oʻzaro munosabatlarga alohida e’tibor qaratilgan. Jumladan, «Ey farzand, garchi mol aziz boʻlsa ham, xotin va farzandingdan darigʻ tutmagʻil. Ammo xotinni pokdil, farzandni farmonbardor va mehribon tutgʻil, bu ish sening koʻnglingdadur» (Qobusnoma, 103-bet). Bu oʻrinda Kaykovus oila boshligʻi boʻlgan otaga oʻz jufti haloliga nisbatan samimiy, farzandlariga nisbatan bir soʻzli va mehrli boʻlishligini uqtirgan. Buyuk alodatli davlat barpo etgan bobokalonimiz Amir Temur ham naslning davomchilari boʻlmish kelin tanlashni muhim davlat ahamiyatiga molik ish deb qaraganlar. Kelin boʻlmishning nasl-nasabini surishtirib, sogʻlom va aql-farosatli ekanligiga ishonch hosil qilganlaridagina farzandlari yoki nabiralarini uylantirganlar. Bugungi kunda Oʻzbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach, oilaga boʻlgan e’tibor yanada oshdi. Buni biz Oʻzbekistonda olib borilayotgan islohotlarda yaqqol koʻrishimiz mumkin. Birgina misol qilib, mustaqillik qoʻlga kiritilgandan soʻng ijobiy an’anaga aylangan har bir yilga alohida nom berish va shunga munosib ishlarni amalga oshirish jarayonini koʻrishimiz mumkin. Masalan, 1997 yil – «Inson manfaatlari yili», 1998 yil – «Oila yili», 1999 yil – «Ayollar yili», 2000 yil – «Sogʻlom avlod yili», 2001 yil – «Onalar va bolalar yili», 2002 yil – «Qariyalarni qadrlash yili», 2003 yil – «Obod mahalla yili», 2004 yil – «Mehr va muruvvat yili», 2005 yil – «Sihat-salomatlik yili», 2006 yil – «Homiylar va shifokorlar yili», 2007 yil – «Ijtimoiy himoya yili», 2008 yil – «Yoshlar yili», 2010 yil – «Barkamol avlod yili», 2012 yil – «Mustahkam oila yili», 2013 yil – «Obod turmush yili», 2014 yil – «Sogʻlom bola yili», 2015 yil – «Keksalarni e’zozlash yili», 2016 yil – «Sogʻlom ona va bola yili», 2017 yil – «Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili» deb e’lon qilindi. Bularning barchasi, albatta jamiyatning asosini, davlatning qudratini tashkil etuvchi oilaning farovonligi, mustahkamligi, tinch-totuvligi va sogʻlomligiga qaratilgandir. Chunki oila farovon boʻlsagina jamiyatda barqarorlik vujudga keladi. Shunday ekan Siz yoshlar ham oilani muqaddas biling, oilada ota-ona, aka-uka, opa-singil, er-xotin va farzandga boʻlgan oʻzaro hurmat va mehr-oqibatni mahkam tuting

Shu oʻrinda oiladagi munosabatlar har xil koʻrinishda amalga oshiriladi. Ular:

1. Ota-onaga boʻlgan munosabat.

2. Aka-uka va opa-singilga boʻlgan munosabat.

3. Farzandga munosabat.

4. Boshqa qarindoshlarga munosabat.

5. Oilaviy urf-odat, an’ana va qadriyatlarga munosabat.

 

 


OTA-ONAGA BOʻLGAN MUNOSABAT

 

BOShNI FIDO AYLA ATO QOShIG’A,

JISMNI QIL SADQA ANO BOShIG’A.

IKKI JAHONINGGA TILARSÅN FAZO,

HOSIL ET UShBU IKKISIDAN RIZO.

TUN-KUNIGGA AYLAGALI NURFOSh,

BIRISIN OY AYLA, BIRISIN QUYoSh.

 

Ota-onangizga hamisha mehribon boʻling!

Hadisdan.

 

Rivoyat. Bir yigit baqlajonni juda xush koʻrar ekan. Undan taom pishirib, endi yeyman deb tursa, safarga ketgan onasi kelib  qolibdi. U juda ochiqqan ekan. Boshqa tayyor taomi yoʻqligi uchun, farzandi uning oldiga  baqlajondan tayyorlangan taomni qoʻyibdi. Ona nihoyatda  och boʻlgani uchun bu kamtarona taomni yeb turib, beixtiyor:

- baqlajon ham juda xushxur taom boʻlar ekan, - deb yuboribdi.

Bu soʻzni eshitib qolgan oʻgʻli darhol baqlajonni maqtay ketibdi. Biroq onaning qorni bir oz toʻygach, me’dasiga  tegibdi: «Shu ham ovqat boʻldimi, hali toʻymasingdan me’dangga tegadi», degan ekan,  oʻgʻli oʻsha zahotiyoq baqlajonni yomonlay boshlabdi. Buni eshitgan onasi:

- hoy oʻgʻlim, hozirgina baqlajonni maqtayotgan eding, endi esa uni  yomonlay boshlading, bu  qanaqasi? – debdi.

Shunda oʻgʻli:

- Ey onajonim, men baqlajonni emas, sizning oʻgʻlingizman. Shuning uchun sizga xush yoqadigan narsalarni gapirishim kerak, - deb  javob beribdi.

Sen ham, ey farzandim, onasiga sodiq shu oʻgʻil kabi ona xalqingga sodiq boʻl, uning rayiga qarab harakat qil. Qadriyatlarimizni, an’analarimizni doimo ulugʻla. Agar bordi-yu,  shoir yozuvchi boʻlsang, uning madhini kuyla, xohish-irodasini tarannum et. Negaki sen shu ona xalqning farzandisan. Farzand esa hech qachon onasining xohish-irodasiga  qarshi ish qilmaydi.

Qissadan hissa shuki, bu rivoyat zamirida  onaga boʻlgan mehr-muhabbat, ishonch-hurmat yotibdi. Shuning uchun ham  farzandning onaga boʻlgan sodiqligi, vatanga boʻlgan sodiqligini  yanada shakllantirish va singdirish, onaning xohish irodasi bir amr sifatida  bajarishni koʻrib bundan ibrat-namunasini shakllantirishi mumkin.

Qur’oni Karimda takidlanishicha, ota-ona bilan muloqotda boʻladigan farzand besh narsani bilishi kerak. Muloqot chogʻida u:

- ota-onalari qattiq-qurum gapirib yuborganlarida ham ularga malol kelib «uff» demasliklari;

- ota-onani xafa qiladigan soʻz soʻzlamasliklari;

- ota-onalarga doimo ehtirom bilan yaxshi soʻzlarni soʻzlashlari;

- ota-onalarga doimo rahm-shafqat koʻrsatib, oʻzini ularning oldida kamtar tutishlari;

- Allohdan ota-onalariga rahmat tilab duo qilishlari lozim ekanligi uqtiriladi.

Ota-ona farzandlariga avvalo yaxshi ism qoʻyishlari, yaxshi muallimga berib savodli qilishlari, ilmli, hunarli qilishlari va vaqti yetganda uyli-joyli qilishlari lozim.

Onangni hurmat qil, aziz bil shundoq,

U loyiq ardoqqa har choq.

Dunyoda onadek suyuk zot yoʻqdir,

Uningdek buyuk ham yoʻq erur mutloq.

 

Otangni e’zozla, boshingga koʻtar,

Asrab avaylayu, sha’nin ulugʻ tut.

Hayyo huyt, deguncha yoshliging oʻtar,

Otangga qilganing oʻz oʻgʻlingdan kut.

 

«Ey farzand, bilgʻilkim, aql yuzasidin farzandgʻa ota-onani izzat va hurmat qilish vojibdur, nedinkim, uning asli ota va onadir. Ota va onani nima uchun hurmat qilurman, deb koʻnglinggʻa kelturmagʻil, bilgʻilki, ular sening uchun oʻlimgʻa ham tayyor turadurlar.

Har farzandki, oqil va dono boʻlsa, hech vaqt ota-onaning mehr haqqini ado qilmoqdin holi boʻlmagʻusidur. Ota-ona farmonbardordur. Bu farmonbardorlikda ham ish boʻlgʻay va ham farmon boʻlgʻay. Ota-onaning ishi sening ishi seni parvarish qilmoqdur va farmoni senga yaxshilik oʻrgatmoqdur. Ey farzand, shul vajdan ota-onangni sagʻal ham ranjitmagʻil.

Ota-ona seni jon va dil bila parvarish qilmishlar. Agar ul haqida kamchiliklar qilsang, taqsir koʻrguzsang, sen hech yaxshilikka sazovor emasdursan, nedinkim, har kishi aslini yaxshiligʻin bilmasa, oʻzganing ham yaxshiligʻin bilmagʻusidur. Oʻz farzanding sening haqingda qanday boʻlishin tilasang, sen ham ota-onang haqida shunday boʻlgʻil, nedinkim, sen ota-onangga nima ish qilsang, farzanding ham sening haqingda shundoq ish qilur, chunki odam mevaga, ota-ona daraxtga oʻxshaydur. Daraxtni har qancha yaxshi tarbiyat qilsang, mevasi shuncha yaxshiroq va shirinroq bulur. Ota-onangga izzat va hurmatni qancha koʻp qilsang, ularning duosi shuncha tezroq mustajob boʻlur».

«Qobusnoma»dan, (36-bet) .

 

Aziz talaba, mana koʻrdingizmi salkam oʻn asr muqaddam ajdodlarimiz tomonidan yaratilgan ma’naviy merosimiz boʻlmish mazkur ta’limiy-axloqiy asarda ham farzandlarning ota-onalarni hurmat va izzat qilishlari uqtirilgan. Demak, azal-azaldan xalqimiz ota-onani ulugʻ bilib, farzandlarni doimo ularning xizmatida sobit turushliklariga, izzat-hurmatlarini oʻz oʻrniga qoʻyishga alohida e’tibor qaratgan ekanlar. Shunday ekan aziz talaba Siz ham ota-onangizning duosini olish uchun quyidagilarga e’tibor bering:

- doimo ota-onangizning hurmatini joyiga qoʻying;

- ota-onangizning soʻzini ikki qilmang, xizmatini ado eting;

- ularning koʻngliga ogʻir botadigan ish tutmang;

- har qanday vaziyatda ham ota-onangizning roziligini oling;

- doimo ota-onangiz sizning ortingizdan rahmat eshitishiga harakat qiling shundagina siz ham ularning duosiga loyiq boʻlasiz. Ota-ona duosini olgan farzand el orasida azizu mukarram boʻlishi tayin.


AKA-UKAGA BOʻLGAN MUNOSABAT

 

Rivoyat: Aytishlaricha, podshoh bir ayolning eri, oʻgʻli va akasini zindonga solibdi. Ayol bechora bu musibatga chiday olmay podshoh huzuriga  borib, ularni ozod qilishini soʻrabdi. Podshoh unga:

- Mayli, shuncha olis masofadan najot izlab kelibsan, noumid boʻlma. Uchovidan bittasini ozod etaman. Qay biri ekanini oʻzining tanla, - debdi.

Ayol akasini tanlabdi. Shunda podshoh:

- Ey ayol, sen nega oʻgʻlingni ham emas, erinnig ham emas, akangni ozod qilishimni tanlading, - deb soʻrabdi;

- Buning sababi shundaki, - debdi ayol, - yurtda erkak koʻp, nasib etsa birortasiga turmushga chiqarman. Keyin xudo bersa, farzandlik ham boʻlarman. Biroq mening onam yoʻq. Shunday ekan, endi menga hech kim aka tugʻib bera olmaydi!

Ayolning bu javobi podshohni lol qoldiribdi. Uning mehri tovlanib, ayolning eri va oʻgʻlini ham ozod etibdi.

Rivoyat: Bir podshoxning oʻgʻli urushda vafot etibdi. Podshoh juda qaygʻuribdi. Koʻp oʻtmay ikkinchi oʻgʻli ham vafot etibdi. Podshohning yana boshi egilibdi. Ammo podshohning kulfati shu bilan tugamabdi. Uning uchinchi oʻgʻli ham vafot etibdi. Lekin podshoh bosh egib, qaygʻursa-da, toqat qilibdi, chidabdi.

Ammo choparlar unga ukasining ham vafot etganligi haqidagi habarni keltirishganida oʻzini tuta olmay, beixtiyor oh tortibdi. Dod deb faryod chekib koʻz yosh toʻkibdi. Shunda uning a’yonlari:

 -Ey muhtaram olampanoh! Bosh oʻgʻlingiz oʻldi, yigʻlamadingiz, oʻrtancha oʻgʻlingiz oʻldi yigʻlamadingiz, uchinchi oʻgʻlingiz oʻldi faryod chekmadingiz, lekin ukangiz oʻlsa shunchalik faryod chekib yigʻladingizki, bizning ham yurak – bagʻrimiz qon boʻldi. Bunga sabab nimada?

 - Ex, a’yonlarim, - depdi podshoh, - oʻgʻillarim oʻlgan boʻlsa, xotin yana tugʻib beraveradi. Ammo ukam oʻldi. Endi menga uka tugʻib beradigan onam yoʻq!

 

FARZANDGA BOʻLGAN MUNOSABAT

 

Oilada shaxsni axloqiy shakllantirish bolaning tugʻilishidan boshlanadi. U koʻpgina omillar ta’sirida tarkib topadi. Bu omillar oilaviy munosabatlar xarakteri, ota – onalarning namunasi, ulardagi umumta’lim darajasi, umummadaniy saviyasi hamda ularning pedagogik madaniyati va nihoyat oilaviy hayotning tashkil etilishidan iborat.

Bu omillar oilada bolani axloqiy tarbiyalashning mazmunini tashkil etadi va ular bir qator pedagogik xususiyatlarni oʻz ichiga oladi. Bular quyidagilardan iborat:

1. Ayrim oilalarda bolalarning tarbiyasi faqat onalar zimmasida, ota esa bu ishdan oʻzlarini chetga oladilar. Goʻyo farzandlarini bogʻcha, maktab tarbiyalab berishlari shart. Tarixiy tajriba shundan dalolat beradiki, qadimdan oʻgʻil bolalar tarbiyasi bilan otalar, qiz bola tarbiyasi bilan onalar shugʻullanganlar, ammo ular asosan erkaklar nazoratida boʻlgan.

2. Ota-onalar bolalarga birdek munosabatda boʻlishlari, bir xil mehribon va gʻamxoʻr, talabchan va qattiqqoʻl boʻlsalar bolalar hayoti butun va mukammal boʻladi. Biri talab qilganda, ikkinchisi yonini olsa tarbiya buziladi. Bolalariga haddan tashqarii mehribonchilik qilayotgan ota-onalar ularni hurmat qilishdan oldin, oʻzlari ham hurmat qilishni oʻrgatishlari zarur.

3. Koʻpgina ota-onalar bolalarini tarbiyalash borasida oʻz vazifalari va burchlarini toʻla his qilmaydilar. Boshqacharoq aytganda, ularda pedagogik tayyorgarlik yetishmaydi. Zotan, oilaviy tarbiya, avvalo, ota-onalarning oʻzlarini-oʻzlari tarbiyalash demakdir. Chunki bola ayni paytda ta’sir obyekti va subyektidir. Biroq ota-ona bola ana shunday obyekt ekanligini sezmasligi uchun harakat qilishi kerak. Ammo barcha ota-onalar ham buni tushunib yeta olmaydilar.

4. Oila hayotini toʻgʻri tashkil qilish, oilada sogʻlom axloqiy muhitni yaratish lozim. Bu ishda hech qanday mayda-chuydalar boʻlmasligi kerak. Har bir narsa bolaga ta’sir qiladi. Ana shu narsa ta’sir natijasida salbiy yoki ijobiy odatlar, turlicha xulq-atvorlar paydo boʻladi. Ota-onalarning har bir hatti-harakatini bolalar kuzatib turadi. Shuning uchun bolaga u yoki bu ishni qil yoki qilma deb nasihat qabilidagi oʻrgatish yoʻli bilan tarbiyalayman, deb oʻylamaslik kerak.

5. Har bir ota-ona bolasini barkamol inson boʻlishini istaydi. Farzandini ana shunday inson boʻlishidan nafaqat ularning oʻzi, balki jamiyat ham manfaatdor. Ota-onaning fuqarolik burchi ham shuni taqozo etadi. Shunga koʻra har bir ota-ona, eng avvalo, mamlakat uchun boʻlajak fuqaroni tarbiyalayotganini unutmasligi lozim.

6. Ota-ona shaxsining oʻzi bola tarbiyasida muhim rol oʻynaydi. Ularning oqilona oʻgitlari, pand-nasihatlarining hech biri, ularning shaxsiy namunasi oʻrnini bosa olmaydi. Bolalarning axloqiy fazilatlarini tarkib topishida, oiladagi oʻzaro ahillik, halollik va rostgoʻylik, oʻzaro ishonchning mavjudligi, umuman sogʻlom axloqiy muhit muhim ahamiyatga ega.

7. Oilada bolani sevish, ularning shaxsiyatini himoya qilish va hech qachon ularni izzat-nafsiga tegmaslik zarur. Bunday jazolash usuli bola nafratini kuchaytiradi. Har qanday gʻamxoʻrlik talabchanlik bilan olib borilgani maqsadga muvofiqdir.

8. Har bir oilaning oʻziga xos boʻlgan an’analari mavjud bu an’analar bola ongiga, uning xulq-atvoriga juda kuchli ta’sir qiladi. Masalan: oila a’zolarining tugʻilgan kunlarini oʻtkazish, qarindosh-urugʻlar holidan xabar olish va hokazalar.

9. Bola tarbiyasida ota-onaning ishxonasidagi, mahalla va qoʻni-qoʻshnisi oldidagi obroʻyi ham katta rol oʻynaydi va bolalarida ularga nisbatan faxrlanish hissini uygʻotadi. Ular shu ruhda tarbiyalanadilar.

    Shunday qilib, oilaviy tarbiyaning oʻziga xos xususiyatlari va ta’sir qilish omillari mavjud. Bularni hisobga olmasdan turib, bola tarbiyasini oilada yaxshi yoʻlga qoʻyish mumkin emas. Buning uchun, avvalo, ota-onalarning oʻzlari tarbiyalangan boʻlishlari lozim. Ota-onalarning butun hayoti, ularning fuqarolik qiyofasi, ma’naviy dunyosi bola tarbiyasining negizini tashkil etadi. Zotan, ota – ona bolalari uchun aziz va muqaddas kishilardir. Shu asababli ularga taqlid qiladilar, ularga oʻxshashga intiladilar. Oiladagi tarbiyani yuqoridagi xususiyatlarini hisobga olish, bolani axloqiy jihatdan tarbiyalashda, milliy axloqiy qadriyatlardan foydalanishning mohiyatiga, uning oʻziga xosligi va ahamiyatini tahlil qilishga yordam beradi. Milliy mustaqillik sharoitida jamiyatning ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy hayotida yuz berayotgan oʻzgarishlar tabiiy ravishda va qonuniy tarzda xalqning ravnaqiga yoʻl ochdi, mustaqillikni mustahkamlashga samarali ta’sir koʻrsatdi. Natijada, bu tarixiy jarayonlar oilada bola tarbiyasida ham oʻz aksini topa boshladi. Buning uchun ota-onalarning oʻzida milliy qadriyatlarga nisbatan munosabat oʻzgarmogʻi lozim. Ular bolalarni ota-bobolarining pand-nasihatlari, oʻgitlari, tajribalari asosida eng yaxshi va oliyjanob an’analar ruhida tarbiyalab kelganlar.

Ey farzand, agar farzanding boʻlsa, anga yaxshi ot qoʻygʻil, nedinkim, otadin farzand haqlaridan biri unga yaxshi ot qoʻymoqdur. Yana biri uldurkim, farzandni oqil va mehribon doyalargʻa topshirgʻaysan. Sunnat qilur vaqtida sunnat qilgʻaysan, qudratinga loyiq toʻy va tomosha qilgʻaysan hamda oʻqishni oʻrgatgʻaysan. Ulugʻroq boʻlgʻondin soʻng, agar raiyat (tobe xalq) boʻlsang, unga hunar va kasb oʻrgatgʻaysan, agar sipoq ahlidin (harbiy kishilar) boʻsang, sipoh ilmin oʻrgatgʻaysan. Bularni bilgʻondin soʻng shinovarlik, ya’ni suvda yuzmakni oʻrgatgʻil. Bas, kerakdurkim, har turli fazl va hunarni farzandingga oʻrgatgʻaysan, to otaliq shafqati shartin bajo keltirmush boʻlgʻaysan. Kishi boshiga na ish tusharin bilmagʻusidur, fazl na hunar ishga yaratgʻusidur.

Demak, farzandingga hunar va fazl oʻrgatmakda taqsir qilmagʻil va har ilmni oʻrgatuvchi muallimlar ta’lim uchun ursalar, sen shafqat koʻrguzgil, mayli ursinlar, nedikim, yosh oʻgʻlon ilm va adabni tayoq bila oʻrganur va oʻz ixtiyori bila oʻrganmas. Ammo farzand beadab boʻlsa va sening ul sababdin qahring kelsa, oʻz qoʻling bila urmagʻil, muallimlarning tayogʻi bila qoʻrqutgʻil. Bolalarga muallimlar adab bersinlar, toki sendin oʻgʻlingning koʻnglida gina qolmasin.

Farzandga adab, hunar oʻrgatmakni meros deb bilgʻil. Agar sen xoh unga adab oʻrgatgʻil, xoh oʻrgatmagʻil turmush mashaqqatlarining oʻzi unga oʻrgatur. Undoqkim debdurlar, ota-ona tarbiyalamasa, kecha va kunduz uni tarbiyalaydur”.

«Qobusnoma»dan, (104-105-bet) .

 

 

OILAVIY URF-ODAT, AN’ANA VA QADRIYATLARGA BOʻLGAN MUNOSABAT

 

Har bir xalqning ijtimoiy-madaniy hayotida azaliy an’ana, urf-odat, marosim, bayramlar alohida oʻrin tutadi. Ular kishilar turmush tarzining oʻziga xos hodisasi sifatida namoyon boʻladi. «An’ana», «odat», «marosim» bevosita «bayram» tushunchasi bilan bogʻliq.

«An’ana» - tarixiy taraqqiyot jarayonida va ijtimoiy ehtiyojlar orasida vujudga keladigan, avloddan-avlodga meros boʻlib oʻtadigan, kishilar ma’naviy hayotiga ta’sir koʻrsatadigan madaniy hodisadir. Xalq an’analari – uzoq taraqqiyot jarayonida insonlarning ijtimoiy-ma’naviy ehtiyojlari asosida vujudga kelib, ularning aqliy-ijodiy faoliyati asosida, atrof-muhit, tabiat, mehnat jarayonida bogʻliq holda avloddan-avlodga oʻtib, taraqqiy etgan va asrlararo ajdodlar fikri, orzu-oʻylari, tajribalari, yutuqlari va boshqa qadriyatlarini mujassamlashtirgan bebaho ijtimoiy-madaniy merosga aylangan.

Urf-odat kishilarning turmushiga singib ketgan, ma’lum muddatda takrorlanib turuvchi xatti-harakat, koʻpchilik tomonidan qabul qilingan xulq-atvor qoidalari koʻnikmasidir. Masalan: kichiklarning kattalarga salom berishi, uy-hovlini tartibga keltirish, mehmonlarga alohida xizmat koʻrsatish, bayram arafasida keksa qariyalar, kasal, ojiz, qiynalgan kishilar holidan xabar olish, qoʻni-qoʻshnilarni biror ishiga yordam berish, hasharga borish kabilar oʻzbek xalqiga xos yaxshi odatlar hisoblanadi.

An’ana ijtimoiy hayot, mehnat, madaniyatning barcha sohalariga xos hodisa sifatida juda keng doirani qamrab oladi. Urf-odat esa muayyan bir kishining turmush tarzi xatti-harakati, xulq-atvori, muloqoti va oilaviy munosabatlarida namoyon boʻladi.

Marosim – inson hayotidagi muhim voqyealarni nishonlashga qaratilgan, rasmiy va ruhiy koʻtarinkilik vaziyatida oʻtadigan, tartib-qoidalarga amal qilinadigan tadbir sanaladi. Masalan: ism qoʻyish, nikohdan oʻtish, dafn qilish, xotiralash, urugʻ qadash marosimlari.

An’ana, urf-odat, marosim bir-biri bilan bevosita bogʻliq hodisa sanaladi. Shu bois an’analarning tarkibiy qismi urf-odat, urf-odatning tarkibiy qismi esa marosim ham boʻlishi mumkin.

Oilaviy marosimlar oila paydo boʻlishi bilan vujudga kelgan. Shu bilan birga oʻzgargan rivoj topgan. Taraqqiyot, zamon talabiga javob bermagan odat marosimlar unitilgan. Ularning oʻrnini esa oila ehtiyojlarini qoniqtiradigan yangi marosimlar egallagan. Milliy an’analar ma’naviy sogʻlom oilani barpo etadi.

Oʻzbek xonadonlarida asrlar mobaynida hukm surib kelayotgan ertalabki kelin salom, kelinlarning barvaqt turib hovli va darvoza oldilarini supurib-sidirib qoʻyishlari va keksa qaynona-qaynotalarga nonushta tayyorlab, tavoze bilan choy uzatishlari milliy ma’naviy qatriyatlarimizga yorqin misol boʻladi. Ajoyib milliy urf-odatlarimiz odamlarni hamjihatlikka, birodarlikka va samimiyatga chorlaydi.

Oilaviy bayramlarimiz nishonlash, yoshlar tarbiyasida alla, ertak, xalq moqol va matallaridan, qoʻshiqlardan samarali foydalanish, birgalikda madaniy hordiq, chiqarishini, milliy sport oʻyinlari va musobaqalarini, tarixiy obidalar va qadamjolarga sayohatlarni uyushtirish, boshqa millat ma’naviyatiga hurmat bilan munosabatida boʻlish, oila kitobxonligini tashkil etish, oilada til, muloqat va kiyinish madaniyatiga alohida e’tibor berish, farzandlarga kasb-hunar oʻrgatish, oilada boʻsh vaqtni ijtimoiy foydali mehnat vositasida samarali tashkil etish oila ma’naviyatini shakllantirishni muhim sharti hisoblanadi.

Milliy urf-odatlarimiz, ota-bola, qaynona-kelin, qarindosh-urugʻchilik va hokazo ma’naviy ziynatlarimizni oʻylasak, koʻz oldimizga birinchi galda Abdulla Qodiiyning «Oʻtgan kunlar» romani keladi. Nazarimda, oʻzbek xalqining milliy fazilatlarini ulugʻlovchi, uni dunyodagi eng noziktab xalqlar qatoriga olib chiqib, koʻz-koʻz qilgan bu romanga teng keladigan asar hamon yaratilgani yoʻq.

Hozirgi paytda jamiyatimiz oldida shaxs, oila turmush tarzini yaxshilash va u bilan bogʻliq oilaviy an’analar, urf-odatlar, marosimlarga e’tibor qaratish muhim muammo boʻlib turibdi. Oilaviy maromislar xalq ma’naviyatining tarkibiy qismi, muhim axloqiy qadriyati, ta’sirchan tarbiya vositasi sanaladi. Oilaviy marosimlar jarayonida namoyon boʻladigan axloq- odob, mehr-oqibat kabi xislatlar yoshlar ma’naviyati shakllanishida muhim ahamiyatga ega. Xalq an’analari qadrlanadigan oilalarda tarbiya topgan yoshlar ibratli axloqi bilan boshqalardan ajralib turadi. Bunday oilalardan jinoyatchi, bezori kishilar chiqmaydi. Shu bois xalq an’analari va oilaviy urf-odatlar yordamida yoshlarni tarbiyalash muhim ahamiyat kasb etadi.

Ma’lumki, jamiyat asosini oila va uning a’zolari tashkil qiladi. Jamiyatning taraqqiyoti oila, shaxs rivojlanishi bilan belgilanadi. Marosim va bayramlar inson hayotining uzviy qismi hisoblanadi. Har bir kishining shaxsiy hayotida bunday muhim voqyealar, bosqichlar mavjudki, ular alohida e’tiborni, xursandchilik taqozo etadi. Bu hodisalar oʻziga xos tantana va bayram tarzida nishonlanadi. Farzandning tugʻilgan kuni, unga ism qoʻyish, bolaning ilk qadam qoʻyish, oʻgʻil-qizning birinchi bor maktabga borishi, maktabni bitirishi, nikoh toʻyi, kumush, oltin va olmos toʻylari nafaqaga kuzatish kabilarni tantanali tarzda nishonlash inson hayotida ijtimoiy xarakterga ega boʻlgan koʻpgina hayajonli hodisalar ham yuz beradigan, ular ham bayramona yoki tantanali kayfiyat yaratadi. Oliy va oʻrta maxsus oʻquv yurtiga kirib, talaba boʻlish, uni tugatish, ishga kirish, 40, 50, 60, 70, 80 yoshnini nishonlash marosimlari kishi hayotida shunday voqyealar sirasiga kiradi.

Oilada yosh avlodni ota-ona namunasi oila an’analari, shajarasi, kasb-kori, axloqiy-ma’naviy qadriyatlari asosida tarbiyalash, ular ongida oilaga sadoqat, oʻzaro mehr-muhabbat, hurmat hissini shakllantirish vositasida ularni oilaviy hayotga tayyorlash kutilgan natija beradi.