TALABALARNING
BIR-BIRIGA BO‘LGAN MUNOSABATI
Aziz talaba, Siz o‘z
faoliyatingiz davomida asosan doimiy ravishda o‘z safdoshlaringiz bo‘lgan o‘rtoqlaringiz,
do‘stlaringiz bilan munosabatga kirishasiz. Shunday ekan, Siz
muloqot jarayonida doimo samimiy bo‘lishga harakat qiling, zero Payg‘ambarimiz (sav) ham musulmonlarning bir-biriga samimiy bo‘lishligini buyurganlar. O‘rtoqlaringizdan qo‘lingizdan kelgan yordamingizni ayamang. Siz ta’lim oluvchisiz,
avvalo, ta’lim oluvchi odobiga rioya etishingiz lozim.
Faqih
Abu Lays Samarqandiy (rahimahulloh)
aytadilar: Ta’lim oluvchi muhtoj bo‘lagan narsaning
eng birinchisi – olgan ilmi bilan
foydalanishi va o‘zidan o‘rganayotgan kishiga foyda berishi
uchun niyatini to‘g‘rilab olishidir. Agar niyatini to‘g‘rilamoqchi bo‘lsa, to‘rtta
narsaga qasd qilishi lozim:
1. Ilm olish bilan johillikdan
chiqishni niyat qilish. Chunki Alloh taolo: «Ayting: «Biladigan zotlar
bilan bilmaydigan kimsalar barobar bo‘lurmi?!»,
deb aytgan.
Shuni unutmangki, Siz avvalo, yosh avlod
qalbiga ziyo tarqatuvchi – muallim bo‘lasiz. Shunday
ekan, o‘zingiz har tomonlama tarbiya
topgan, yomon illatlardan xoli, axloqiy fazilatlarga ega bo‘lgan
etuk mutaxassis bo‘lishingiz shart!
2. Ilmi bilan xalqqa foyda
keltirishni niyat qilish. Chunki Payg‘ambar (sav): «Insonlarning eng yaxshisi insonlarga ko‘proq foydasi
tegadiganidir», deganlar.
Siz kelgusida xalqning farzandlari – kelajak avlodga ta’lim-tarbiya berasiz, shunday ekan, o‘z kasbingiz
bilan xalqqa Sidqidildan xizmat qilib, elning duosini
olishga intiling, zero, ko‘pning duosini olgan kishi hech
qachon xor bo‘lmaydi.
3. Ta’lim olish bilan ilmni
tiriltirishni niyat qilish. Chunki insonlar ta’lim olishni tashlab qo‘ysa, Payg‘ambar (sav): «Ilm ko‘tarilishidan oldin ilmni o‘rganinglar», deb aytganlaridek, ilm ketib qoladi. Ilmning
ko‘tarilishi ketib qolishidir.
Siz avvalo, ilmning
posbonlarisiz, bugun ustozlaringizdan olgan bilimingizni kelgusida yosh avlodga etkazishingiz
shart. Ilm-fanda doimo yangiliklar bo‘lib
turishi taraqqiyot garovidir. Siz esa mana shu ilm-fan yutuqlarini
doimiy ravishda kelajak avlodongiga etkazishga mas’ulsiz.
4. Ta’lim olish bilan birga
ilmga amal qilishni niyat qilish, aksini emas. Chunki ilm
amal uchun asbobdir va
amalsiz asbobni talab qilish behuda
ishdir, xuddi ilmsiz amal bekor
bo‘lganidek.
Bugungi kunda olayotgan
bilimingizni amaliyotga tadbiq etishingiz lozim. Nazariy bilimlarni
yaxshi egallasangiz, Sizdan mohir pedagog,
yosh avlodning etuk tarbiyachisi chiqadi. Olgan bilimingizga kelgusi
kasbiy faoliyatingizda amal qilishingiz darkor.
TALABALARNING
BIRGALIKDA DARS FAOLIYATIGA MUNOSABATI
Talabalar ta’lim olish
jarayonida o‘zaro ta’limiy munosabatga kirishadilar. Ya’ni, birgalikda dars tayyorlaydilar, ma’lum masalalarni o‘zaro muhokama etadilar, o‘zaro fikr almashadilar.
Talabalarda umuman o‘zaro baxillik illati bo‘lishi
mumkin emas. undan kimdir
kitobini yoki Biron masalani tushunishga yordam berishini so‘rasa yoki shunga o‘xshash
holatlarda talaba baxillik qilmasdan, tengdoshlariga qo‘lidan kelgan yordamini ayamasligi lozim. Chunki, talaba ta’lim olish bilan
kelajakda xalqqa foyda keltirishni niyat qilgan bo‘lishi kerak. Shuning uchun bu holatda
u tengdoshlariga foydasi tegishiga harakat qiladi.
Ilmiga
baxillik qilgan kishi uchta narsaning
bittasi bilan balolanadi: ilmi behuda ketadi yoki podsho bilan
musibatlanadi yoki yod olgan ilmini
sedan chiqaradi. Abdulloh
ibn Muborak |
TALABALARNING
BIR-BIRIGA BO‘LGAN DOʻSTONA MUNOSABATI
Aziz talaba, Siz o‘zingi bilan birga
tahsil olayotgan tengdoshlaringiz bilan, avvalo, do‘stsiz. Do‘stlaringizga
har qanday vaziyatda ham hamroh va hamdard
bo‘ling.
Kaykovusning «Qobusnoma» asarida do‘st tutmoq
haqida shunday deyilgan: «Ey farzand,
bilg‘ilki, to kishi tirikdur, do‘stsiz bo‘lmag‘usidur. Do‘stning ishi haqida o‘ylag‘il, ularga hadyalar bermoq, muruvvat qilmoq bila do‘stlik
qoidasini mahkam qilg‘il. Nadinkim,
har kishi do‘stlarni yod qilmasa do‘stlar ham yod qilmag‘usidur va ul kishi
hamisha do‘stsiz qolg‘usidur».
Aziz talaba, kim bilan
do‘st bo‘lsangiz do‘stlikka sodiq bo‘ling. Tengdoshlaringizning shodliklariga shodlaning, qayg‘ulariga qayg‘uring. O‘zingiz sevmagan narsani ularga ham ravo ko‘rmang. Do‘stlaringizning sizga go‘zal muomala qilishini istasangiz, avval o‘zingiz ularga go‘zal muomalada
bo‘ling.
TALABALARNING
BIR-BIRIGA BO‘LGAN SAMIMIY MUNOSABATI
Aziz
talaba, Siz
yon-atrofdagilaringizga, ayniqsa,
safdosh, tengdoshlaringizga
nisbatan samimiy munosabatda bo‘lishga
doimo harakat qiling.
NABIY (SAV) HARBIR MUSULMONNING MUSULMONGA
SAMIMIY BOʻLISHINI BUYURDILAR “HADIS”dan |
Aziz talaba, shuni bilingki, insonning hayvonlardan farqi uning aql-idrokida
bo‘lib, bu
esa kishilarning o‘zaro munosabat jarayonida o‘z ifodasini topadi. Shunday ekan, Siz
ham o‘z tengdoshlaringiz bilan yaxshi muomalada
bo‘ling. Muomala
ham san’at, so‘zlaringizdan
aql-idrok va odob-axloqingiz yuksak darajada ekanligi ko‘rinib tursin. Bir narsani yodda
tutingki, muomalangiz suhbatdoshingizning ko‘nglini ko‘taradigan, vaqtini chog‘ etadigan bo‘lsin!
Odob va ehtiyot
bilan muomala etishdan hamma maqsadlar ro‘yobga chiqadi, yopiq eshiklar ochiladi. Samimiylik bilan aytilgan so‘zlar ko‘ngilga rohat baxsh etadi. Ochiq
yuz va
shirinso‘zlik do‘stlik va muhabbatga dalil
bo‘ladi. Shuning uchun doimo do‘stlar
bilan odob yuzasidan samimiy muomala qiling, ochiq yuzli, shirin
so‘zli bo‘ling.
Har ishda hur fikrli, to‘g‘ri
so‘zli bo‘ling, tilingiz va dilingiz
birdek bo‘lsin.
DO‘STLARIGA
MEHR-OQIBAT KO‘RSATISH
Kaykovusning
«Qobusnoma» asarida do‘st tutish odoblari, do‘stlarga
mehr-oqibatli bo‘lish, do‘stlarning o‘zaro munosabatlariga alohida e’tibor
qaratilgan. Jumladan, “Do‘st tutmoq zikrida” nomli yigirma sakkizinchi bobida
quyidagi fikrlar keltirilgan.
Ey
farzand, bilg‘ilki, to kishi tirikdur, do‘stsiz bo‘lmag‘usidur. Kishining
do‘stsiz bo‘lg‘onidin birodarsiz bo‘lg‘oni yaxshidur. Bir hakimdan so‘radilar:
“Do‘st yaxshiroqdurmi yo birodar?”. Hakim aytdi: “Do‘st bo‘lsa yaxshidur”.
Demak, do‘stning ishi haqida o‘ylag‘il, ularga
hadyalar bermoq, muruvvatlar qilmoq bila do‘stlik qoidasin mahkam qilg‘il.
Nedinkim har kishi do‘stlarni yod qilmasa, do‘stlar ham yod qilmag‘usidur va ul
kishi hamisha do‘stsiz qolg‘usidur.
Hamma vaqt do‘st tutmoqni odat qilg‘il, zeroki, har
kishining do‘sti ko‘p bo‘lsa, ayblari shuncha sir tutilur va fazilati ko‘payur.
Lekin har vaqt yangi do‘st topsang, ko‘hna do‘stlarni tark etmag‘il va ulardan
yuz o‘girmag‘il, toki hamisha do‘sting ko‘p bo‘lsun, debdurlarki, yaxshi do‘st
kishiga ulug‘ ganchdur. Odamlar haqida o‘ylab ko‘rki, ular sen bila do‘stlik
yo‘liga kirarlar, ammo yarim do‘st bo‘lurlar. Shular bila soz munosabatda bo‘l
va ular bila har turluk yaxshi va yomonda muttafiq (do‘st, birlashgan)
bo‘lg‘il, toki ular sendinyaxshiliklarni ko‘rsa, tadrij (asta-sekin) bila
keyinroq yakdil do‘st bo‘lurlar. Bir kun Iskandardin so‘rdilarki: “Buncha oz
sarmoya bila bu mardikor ko‘p mulkni qanday xislat bila qo‘lga kirguzding?”
Iskandar javob berdikim: “Talattuf (rahmdillik) bila dushmanlarni qo‘lga
kiritdim va taahxud (ahd qilish, so‘z berish) yo‘li bila do‘stlarni yo‘lga
soldim. Bu jihatdan shuncha mamlakatni qo‘lga oldim”.
Yana
bilg‘ilki, do‘stlarning do‘stlari ham do‘stlaringdur. Ehtimolki, uning o‘sha
odamg‘a do‘stlig‘i sening do‘stlig‘ingdin ko‘proqdur. Agar do‘sting sening
dushmaningni sevsa, bunday do‘stdin ehtiyot bo‘l, nedinkim, bunday do‘st
dushman tarafidin senga yomonlik qilishdin ham andisha qilmag‘ay. Sening
do‘stingga dushman bo‘lg‘on do‘stdin ham parhez etg‘il.
Har do‘stkim, sendin hech sababsiz ginali
bo‘lsa, uning do‘stlig‘idan ta’ma qilmag‘il va jahonda undin aybliroq va undin
ham yomonroq bo‘lmag‘ay.
Bilg‘ilki, jahonda aybsiz odam bo‘lsa, ammo sen
salohiyatlig‘, muruvvatlig‘ bo‘l, nedinkim, bundaylarning aybi kam bo‘lur.
Muruvvatsiz, fazilatsiz kishini do‘st tutmag‘ilki, bunday kishining xosiyati
bo‘lmas va ularni non do‘stlari zumrasidin tutg‘il, nedinkim, ular non
do‘stidurlar, or va nomus do‘sti emasdurlar.
Yaxshi, yomon
odamnibilg‘il va ikkoviga ham do‘stlik qilg‘il. Yaxshilarga
ko‘ngul bila va yomonlarga til bila do‘stlik qilg‘il, toki ikki toifaning ham
do‘stlig‘i senga nisbatan hosil bo‘lsun, nedinkim, kishining hojati zarurat
yuzidin yomonlarg‘a ham tushg‘usidur. Demak, bu ikki toifaning ham do‘stlig‘in
hosil qilg‘il.
Aqlsiz odamlar bila hargiz do‘st bo‘lmag‘il.
Aqlsiz do‘st aqlli dushmandin yomonroqdur, chunki aqlsiz do‘st shundoq ish
qilurki, aqlli dushman uni qila olmas. Muruvvatlig‘, ilmlig‘ va vafolig‘
kishilarni do‘st tutg‘ilki, to sen ham ul fazilatlar bila yanada mashhur
bo‘lg‘aysan. Bemuruvvat, mehr-shafqatsiz, hunarsiz (ilmsiz) kishilar bila
o‘lturmag‘il. Behunar bila o‘lturg‘ondin tanholig‘ yaxshiroqdur. Hargiz
do‘stlarning haqin zoe qilmag‘il, to sendin malomat qilmasunlar.
Odamlar ikki guruh bo‘lurlar: biri – do‘stlarning
haqin zoe qilg‘uvchi va biri – yaxshilikni yaxshi bilg‘uvchi. Bilg‘ilki,
do‘stlikka loyiq odamni ikki narsadin bilsa bo‘lur: biri ulki, do‘stiga
tangdastlik etishg‘on vaqtda qudrati etguncha molin do‘stidin darig‘ qilmas va
qashshoqlik vaqtida undin yuz o‘girmas, yana biri ulki, do‘sti bu jahondin
o‘tg‘ondin so‘ng ham ul do‘stining farzandlarin, qarindoshlarin va do‘stlarin
talab qilg‘ay, ularga yaxshilik ko‘rguzg‘ay. Goh-goh do‘stining mozori
ziyoratiga borg‘ay va hasrat chekib, duolar qilg‘ay.
Hikoyat.
Undog‘ eshitibmanki, Suqrot hakimni o‘ldirish uchun olib borayotgan chog‘da
unga “Butparast bo‘l!” – deb ko‘p aytdilar. Ul dedi: “Bundoq so‘zni ayturdin
til chekinglarkim, men hargiz ul ishni qilmasman!”. Uni o‘ldurishga olib borar
edilar. Shogirdlaridin bir jamoa unga hamroh
bo‘lib borr edilar. Ular yig‘lab, zorlig‘ qilib so‘rardilar: “Ey hakim, endi
o‘limga ko‘ngil qo‘ymishsan, aytg‘il, seni qaysi erga dafn etaylik?” Sukrot
tabassum qilib dedi: “Qay joyni ko‘nglungiz tilasa, ul joyga dafn qiling, ya’ni
mening jasadim qayda bo‘lsa, so‘ngaklarim unda bo‘lg‘ay, faqat meni yod
qilsangiz bas!”.
Ey farzand, odamlar bila do‘stlig‘ing o‘rtacha
bo‘lsun. Do‘stim ko‘p deb barchasiga umid bila ko‘ngul bog‘lamag‘il, ilgari va
keyinga qarag‘il. Do‘stlaringning e’tiqodin g‘ofil bo‘lmag‘il. Agar sening
mingta do‘sting bo‘lsa, zohirda sendin do‘stroq kishi bo‘lmag‘ay. Do‘stlikni
farog‘liqda va tangdastlikda imtihon qilg‘il, farog‘liqda roz va taom bila,
tangdastlikda sud va ziyon bila.
Har do‘stki, sening dushsmaningni dushman
tutmas, uni do‘st demag‘il.
Agar qashshoq bo‘lsang, moldor do‘st talab
qilmag‘il, nedinkim, qashshoqni hech kishi do‘st tutmag‘usidur, xususan,
moldorlar yomon ko‘rgusidur. O‘zingga loyiq do‘st axtarg‘il. Agar sen moldor
bo‘lsang va qashshoq do‘st tutsang bu ravodur. Ammo xalqning do‘stlig‘iga
ko‘nglingni rost tutg‘il, toki barcha ishlaring to‘g‘ri bo‘lg‘ay.
Agar do‘stingning ko‘ngli hech gunohsiz sendin
qolsa, uni qaytib kelurga mashg‘ul bo‘lmag‘il, nedinkim, tama’gir, kekchi
do‘stdin uzoq bo‘lg‘il, uning do‘stlig‘i haqiqiy emasdur, balki tama uchundur.
Hasadlig‘ kishilarga hargiz do‘st bo‘lmag‘il, chunki hasadlig‘ kishi do‘stliqqa
loyiq emasdur, chunki hosidning (hasadchi) hasadi hargiz ketmag‘usidur va
hamisha sendin ozurda (ozor chekkan) va ginador bo‘lg‘usidur.
Ey farzand, sen chin do‘st tutmoq holidin ogoh
bo‘lding, endi dushman holidin ham ogohlik topg‘il.