7-mavzu:
Jamoa haqida umumiy tushuncha. Jamoani tashkil etish metodikasi
I. REJA:
1. Jamoa haqida
tushuncha, uning xususiyatlari va vazifalari.
2. Jamoada va
jamoa yordamida tarbiyalash.
3. Jamoaning tarkib topishi va rivojlanish
bosqichlari.
4. Oʻquvchi-yoshlar
uyushmalariga pedagogik rahbarlik.
II. Mavzularni mustahkamlash uchun savol va
topshiriqlar.
III. Mavzularni oʻrganishda
foydalanish mumkin boʻlgan adabiyotlar roʻyxati.
Tayanch ibora va atamalar: barkamol shaxs tarbiyasi,
jamoa, oʻquvchilar jamoasi, oʻquvchi, sinf, maktab, mahalla, tarbiya,
mehnat tarbiyasi, rahbar, mas’uliyat, guruh, guruh a’zosi, birgalikdagi
faoliyat, jamoaning rivojlanish bosqichi, pedagogik talab.
1. Jamoa haqida tushuncha, uning xususiyatlari va vazifalari
Jamoa (lotincha
«kollektivus» so‘zining tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis,
birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, ijtimoiy
ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir. Turkiyzabon
xalqlarda, jumladan o‘zbeklarda jamoa azaldan ijtimoiy birlikni anglatib
kelgan. Odamlarning jamoa bo‘lib yashashi zaruriyatini Suqrot, Platon,
Aristotel, Markaziy Osiyo mutafakkirlari Forobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulug‘bek,
Alisher Navoiy va boshqalar ilmiy asoslab berganlar. Ayniqsa, buyuk faylasuf
olim Abu Nasr Forobiy o‘zining asarlarida jamoa bo‘lib yashashga tabiiy
moyillik inson turmush tarzining mazmunini tashkil etishini uqtiradi. Forobiy
bu haqda quyidagi fikr-mulohazalarni bayon etgan: «Har bir inson o‘z tabiati
bilan shunday tuzilganki, u yashash va oliy darajadagi etuklikka erishmoq uchun
ko‘p narsalarga muhtoj bo‘ladi, u bir o‘zi shunday narsalarni qo‘lga kirita
olmaydi, ularga ega bo‘lish uchun odamlar jamoasiga ehtiyoj tug‘iladi. SHu
sababli yashash uchun zarur bo‘lgan, kishilarni bir-biriga etkazib beruvchi va
o‘zaro yordamlashuvchi ko‘p kishilarning birlashuvi orqaligina odam o‘z tabiati
bo‘yicha intilgan etuklikka erishishi mumkin. Bunday jamoa a’zolarining
faoliyati bir-butun holda ularning har biriga yashash va etuklikka erishuv
uchun zarur bo‘lgan narsalarni etkazib beradi. SHuning uchun inson shaxslari
ko‘paydilar, natijada inson jamoasi vujudga keldi». Jamoa odamlar
maqsad-manfaatlarining umumiyligi, o‘zaro hamkorlik qilishlari zarurligi,
mehnat va maishiy hayotiy faoliyatlari yo‘nalganligi zaminida o‘zaro birgalikda
harakat qilishlarini taqozo etishdan vujudga keladi. Odamlarning faoliyat
turlariga mutanosib tarzda mehnat, ta’lim-tarbiya, maishiy hayot, badiiy ijod,
harbiy, jismoniy tarbiya, sport, oila kabi doiralarda jamoalar vujudga kelishi
va samarali amal qilishi mumkin.
Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil
ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan
maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan
ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi
va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh
tushuniladi. Chunonchi, o‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan
birlashma hisoblanadi.
2. Jamoada
va jamoa yordamida tarbiyalash
Jamoada
va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim
ahamiyatga ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda
jamoaning etakchi rol o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk
rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a’zolari o‘rtasidagi
munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan
birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb
hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar
jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib
turadi.
1. Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona
maqsadning mavjudligi. Jamoaning maqsadi albatta ijtimoiy
maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlanishi,
Davlat konstitutsisi va qonunlariga, jamiyat mafkurasiga qarama-qarshi
bo‘lmasligi zarur.
2. Umumiy birgalikdagi faoliyat.
Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish uchun jamoaga birlashadilar.
Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi faoliyatda faol ishtirok
etishi zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari
birgalikdagi faoliyat natijalari uchun yuqori shaxsiy javobgarlikni his qilishlari
bilan ajralib turishadi.
3. Majburiy mas’uliyatli
munosabatning yo‘lga qo‘yilishi. Jamoa
a’zolar orasida faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning
g‘am-qayg‘ularining aloqador birligi aks
etuvchi maxsus munosabatlar yuzaga keladi.
4. Saylangan umumiy rahbariy organga egalik. Jamoada
demokratik munosabatlar o‘rnatiladi. Jamoani boshqarish organlari jamoaning
obro‘li a’zolarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri, ochiq saylab olish asosida
shakllantiriladi.
Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa
boshqa muhim o‘ziga xos-liklari bilan ham farqlanadi. Bu jamoa ichki muhitida
aks etuvchi o‘ziga xoslik, psixologik iqlim, jamoa a’zolari orasidagi
munosabatlarda ko‘rinadi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in - bu
muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida
o‘quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati
sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi.
SHuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi.
Yuqoridagi
jamoaning o‘ziga xos belgilaridan kelib chiqib, shunday xulosa chiqarish
mumkin. O‘quvchilar jamoasi – bu
ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadni ko‘zda tutuvchi, birgalikdagi
faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab qo‘yilgan organiga ega bo‘lgan,
mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib turuvchi, barcha a’zolarining
huquq va majburiyatlarda tengligi sharoitida majburiy aloqadorlikka ega bo‘lgan
o‘quvchilar guruhidir.
3. Jamoaning tarkib topishi va rivojlanish bosqichlari
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga
bo‘ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir.
Jamoaning vujudga kelish uchun to‘rt bosqich zarur. Jamoaning
shakllanish bosqichlarida dastlab o‘qituvchi butun guruhga talab qo‘yadi hamda
mazkur jarayonda jamoa faollarining shakllanishiga alohida e’tibor qaratadi.
Navbatdagi bosqichda muayyan darajada shakllangan jamoa faollari (aktivi) jamoa
a’zolari oldiga ma’lum talablarni qo‘yadi. Uchinchi bosqichda esa jamoa umumiy
holda jamoaning har a’zosidan muayyan tarzdagi faoliyatni olib borishni talab
qiladi. So‘nggi (to‘rtinchi) bosqichda esa jamoaning har bir a’zosi o‘z oldiga
mustaqil ravishda jamoa manfaatlarini ifoda etuvchi talabni qo‘yish layoqatiga
ega bo‘ladi.
Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash
shartli hisoblanadi, chunki jamoaning bosqichlari chegara yoki oraliqqa ega
emas. Shunga qaramay, pedagogik nuqtai nazardan jamoaning shakllanish
bosqichlariga ajratish juda muhimdir. Bolalar
jamoasi rivojlanishning birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
pedagoglar tomonidan qoʻyiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlangʻich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa boʻlmay, balki
tashkil etuvchi birlik (sinf, guruh)dir. Tarbiyalanuvchilar talablarning qoʻyilishiga
e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil
qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga erishish
orqali jamoa qaror topadi. Tarbiyalanuvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok
etishi tufayli asta-sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat natijasini
birgalikda muhokama qilish, qilinadigan ishlarni rejalashtirish jamoa
a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat birligi, shuningdek, ishchanlik
munosabatining paydo boʻlishiga tarbiyalanuvchilardan jamoa faoliyatiga
nisbatan qiziqishning paydo boʻlishiga olib keladi. Bolalarning jamoa
faoliyatini tashkil etish borasidagi tajribalarga ega emasliklari bois, mazkur
bosqichda pedagogning asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy tarzda
uyushtirishdan iborat boʻladi.
Ushbu bosqichda pedagogning talabchanligi
qat’iyligi, izchilligi, murosasizligi va jamoaning barcha a’zolariga talabni
birday qoʻya olishi hal qiluvchi omil hisoblanadi. Bu vaziyatda oʻqituvchining
«hukmdorlik» davri uzoq davom etishi mumkin emasligini, aks holda bir qarashdan
intizomning vujudga kelganligi ma’lum boʻlsada, guruh a’zolarining
faolliklarini rivojlantirish uchun sharoitning mavjud emasligini hisobga olish
zarur. Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo boʻlishi
ushbu davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning
shunday a’zolaridandirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat
qiladilar va pedagog faoliyati va talablariga nisbatan hayrixohlik bilan
munosabatda boʻladilar. Faollar pedagogning yaqin yordamchilari sifatida
ish olib boradilar.
Jamoa
rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu
bosqich jamoa faollarining pedagog talablarini qoʻllab-quvvatlashi hamda oʻz
navbatida uning oʻzi bu talablarni jamoa a’zolari zimmasiga qoʻyishi
bilan tavsiflanadi. Endilikda pedagogik jamoada paydo boʻlgan va u bilan
bogʻliq boʻlgan muammo, masalalarni yolgʻiz oʻzlari hal
qilmaydilar. Jamoa faollari bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu
ishga ularni jalb etadi. Jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib
boradi, ya’ni jamoa oʻz-oʻzini boshqarishga oʻtadi.
Tarbiyalanuvchilar amaliy faoliyatining doimiy
ravishda murakkablashib borishi mazkur davrning muhim xususiyati sanaladi.
Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim ishlarini oʻquvchilar tomonidan
muttasil rejalashtirishi, tadbirlarni oʻtkazishga tayyorgarlik, uni oʻtkazish
hamda faoliyat natijalarni muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy
xususiyatini koʻrsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning ijobiy rivojlanishi uning a’zolarida
faoliyat motivlari (ragʻbatlari)ning paydo boʻlishi, ijodiy hamkorlik
va oʻzaro yordam munosabatlarining tez sur’atlar bilan rivojlanishiga olib
keladi. Jamoada mustaqil faoliyatning yuzaga kelishida jamoa faollarining roli
beqiyosdir. Ammo jamoa faolining jamoa a’zolari orasida hurmat qozona olishi,
namuna boʻlishi, oʻz burchini aniq va puxta bajarishi hamda oʻz
mavqyelarini suiste’mol qilmasliklari juda muhimdir. Bu oʻrinda
A.S.Makarenkoning jamoa faoliga nisbatan «Jamoa vijdoni» Deya bergan ta’rifini
eslab oʻtish joizdir. Jamoa faollari bir muncha imtiyozlar (huquqlar)ga
ega boʻlsa-da, ayni paytda uning oʻziga oshirilgan talablarning qoʻyilishi
maqsadga muvofiqdir.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda toʻxtab
qolishi mumkin emas, chunki faoliyat koʻrsatayotgan kuch jamoaning bir
qismi xolos. Bordi-yu jamoaning rivojlanishi ushbu bosqichda toʻxtatib
qolinsa, jamoa faollari guruhning boshqa a’zolari bilan qarama-qarshi qoʻyish
xavfi tugʻilishi mumkin. Mazkur bosqichda jamoa moddiy va ma’naviy
imkoniyatlarini toʻplab, mustahkamlanib va boyib borar ekan, shaxsning har
tomonlama ulgʻayishi uchun zarur boʻlgan shart-sharoitlarni
sekin-asta yaratib beradi.
Bu esa ikkinchi bosqichni – jamoa shaxsni har
tomonlama kamolga yetkazishni obyektiv shakli asosida boshlashini taqozo etadi.
Bunda boshlangʻich davr bekor ketmaydi, faqat salbiy joʻshqinlikka
emas, balki ijobiy joʻshqinlikka ham ega boʻladi. Bir tomondan, u
qiyinchiliklarga tayyorlanish imkonini beradi, bolada oʻz-oʻzini
anglash va oʻzini idora qilishga intilishni tarbiyalaydi. Ikkinchi
tomondan, bu bosqichni amalga oshirish kishini har tomonlama ulgʻayishi
uchun zarur boʻlgan amaliy va ma’naviy munosabatlar tizimi vujudga keladi.
Jamoa
rivojlanishining uchinchi bosqichi jamoa
faoliyatida anchagina sermahsul hisoblanadi. A.S.Makarenkoning aniqlashicha, bu
davrda butun jamoa «ayrim oʻzini chetga olib qoluvchi, injiq shaxs»larga
talab qoʻya boshlaydi.
Jamoaga endilikda faqat faollargina emas, balki
uning butun a’zolari qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr
mavjudligi bilan ifodalanadi. Pedagog mazkur yoʻnalishdagi ishni maqsadga
muvofiq va izchil olib borgan sharoitda ijtimoiy fikrni shakllantirishga
erishishi mumkin. Shu maqsadda u yoki bu tadbir rejasini jamoaning birgalikdagi
faoliyati yakuni, uning a’zolari tomonidan jamoa boʻlib muhokama qilinadi:
turli mavzularda suhbatlar va ma’ruzalar uyushtiriladi, oʻquvchilar oʻrtasida
samarali axborot vositalari yordamida ijtimoiy, gʻoyaviy, axloqiy,
estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va boshqa bilimlar targʻiboti
tashkil etiladi. Pedagog jamoa a’zolarining birgalikdagi faoliyatini tashkil
etar ekan, jamoa a’zolarini ijobiy tajribaga qoʻshish imkonini beradigan,
oʻzaro munosabatlarini shakllantirishga ta’sir koʻrsatadigan shakl va
metodlardan foydalanadi. Jamoa oʻzining har bir a’zosida ijtimoiy
ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq ravishda shakllantirib borish, jamoa
a’zolari orasida barqaror insoniy munosabatlarni tarkib toptirishga yordam
beradi. Jamoada barqaror insoniy munosabatlarining yuzaga kelishining sababi,
uning a’zolarini yuksak axloqiy mazmunga ega boʻlgan ishlarni tashkil
qilishda faol ishtirok etishlarini samarasidir.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichida koʻrsatib
oʻtilgan xususiyatlar shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda faqat
jamoa faoliyatini emas, balki jamoaning har bir a’zosi bir-birlariga axloqiy
mazmundagi talablarni qoʻya boshlaydi.
Jamoa rivojlanishining toʻrtinchi bosqichi. Bu bosqich uchinchi bosqichning bevosita
davomi boʻlib, uning barcha a’zolari jamoa oldida turgan talablar asosida
oʻz-oʻzlariga talablar qoʻya olishlari bilan tavsiflanadi. Shuni
aytish mumkinki, har bir bosqich jamoa a’zolarining oʻziga muayyan
talablar qoʻyishi bilan tavsiflanadi, ammo qoʻyilgan har bir talab oʻziga
xos yoʻnalishi (masalan, oʻyinda umuminsoniyat baxti uchun
kurashishga intilish oʻrtasidagi farq) bilan ajralib turadi. Xuddi shu
jihatdan toʻrtinchi bosqich jamoa a’zolarining oʻziga nisbatan yuksak
axloqiy talablar qoʻya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va
faoliyati mazmuni jamoa a’zolarining har biri uchun shaxsiy extiyojlariga
aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni oʻz-oʻzini tarbiyalash
jarayoniga oʻsib oʻtadi. Biroq, u ayrim shaxsning yanada
rivojlanishida jamoaning tutgan oʻrnini pasaytirmaydi. Toʻrtinchi
bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas’uliyatlidir.
Mazkur bosqichda jamoa oldidagi istiqboli, yuksak va murakkab talablar qoʻyish
uchun qulay sharoit yaratiladi.
Bugungi kunda pedagog olimlar (L.I.Novikova va
boshqalar) bolalar jamoasi rivojlanishi jarayonini tahlil qilar ekan, uni
quyidagi ikki bosqichga boʻladi:
·
jamoani dastlabki jipslashtirish;
·
jamoani shakllantirish, uning har bir
a’zosini individual rivojlantirishning
rolidir.
Jamoa hayotidagi har bir bosqichlarini
ajratib koʻrsatish yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki
shaxsning rivojlanishida jamoaning yetakchi ahamiyatini ta’kidlaydi.
Rus pedagogi A.S.Makarenko jamoa munosabatlarining ichki jihatlariga katta ahamiyat bergan edi. U jamoada shakllangan eng muhim quyidagi belgilarni ajratib koʻrsatgan edi:
1.
Doimiy tetiklik, tarbiyalanuvchilarning faoliyatga tayyorligi;
2.
Oʻz jamoasi qadriyatlarining mohiyatini tushunish, uning uchun gʻururlanish
asosida oʻz qadr-qiymatini anglash;
3.
Uning a’zolari oʻrtasidagi doʻstona birlik;
4.
Jamoaning har bir a’zosidagi doʻstona
birlik;
5.
Tartibli, ishchan harakatga yoʻllovchi
faollik;
6.
Oʻz hissiyot va soʻzlarini
boshqara olish koʻnikmasi.
4. Oʻquvchi-yoshlar
uyushmalariga pedagogik rahbarlik
Jamoaning rivojlanishi – jamoa hayotining
qonunidir. Xoʻsh, bolalar jamoasining olgʻa harakat qilib borishiga
nima yordam beradi? Uning rivojlanishiga nima imkon beradi? Bunday kuch
istiqboldir. Hayot shuni koʻrsatadiki, kishining kelajakka umid va ishonch
bilan intilishi, hayotiy istiqbolini yurtimizning taqdiri bilan bogʻlab,
mustaqil diyorimizning bugungi jamiyat sharoitida ma’naviy va ma’rifiy
qiyofasini yaratishda hissa qoʻshgan kishi va jamoa tobora shakllanib,
rivojlanib boradi.
Bu intilish va hayotiy istiqbolda kishining
ma’naviy va madaniy extiyojlarining jami, uning rivojlanganlik darajasi, butun
ma’naviy qiyofasi aks etadi. Istiqbolning eng muhim pedagogik xususiyatlaridan
biri shuki, degandi A.S.Makarenko, u oldinga qoʻyilgan maqsad sifatida
bolani istagan natijaga erishish imkoniyati bilan qiziqtiradi, unda kelajakni
barpo etishda qatnashish istagini uygʻotadi. Quvnoq kayfiyat va olgʻa
intiluvchilikni vujudga keltiradi.
Pedagogik nuqtai nazardan istiqbol deganda,
shaxsning bolalar guruhini, umuman jamoani rivojlantirishning ichki
extiyojlariga javob beruvchi, uning a’zolarini rivojlanish darajasiga, ularning
yosh va individual xususiyatlariga hamda jamiyatimiz vazifalariga mos keladigan
vazifalar, maqsadlar, ishlari tushuniladi.
Jamoani vujudga keltirish va oʻquvchi-yoshlarni
tarbiyalash maqsadi bilan tashkil etiladigan istiqbollar ularning hammasi uchun
xarakterli boʻlgan ayrim umumiy xususiyatlarga ega boʻladi:
1.
Bevosita bolalarning qiziqishiga
hamda vazifani bajarish uchun birgalikda jamoa boʻlib kurash olib
borishning quvonchli manzarasiga asoslangan ishlarning maroqli boʻlishi;
2.
Ishlarning iijtimoiy foydali qiymati
va ularning butun xalqimiz olib borayotgan kurash bilan bogʻliqligi;
3.
Istiqbol uchun kurashning borishini
aniq tashkil etish;
4.
Oʻquvchi-yoshlarda konkret
axloqiy sifatlarni tarbiyalashda pedagogik maqsadga muvofiqlik.
Har xil istiqbollarni tashkil etishdagi asosiy
metodik usul bolalarni birorta istiqbolga erishish uchun kurashga tayyorlashdan
iboratdir. Bu tayyorgarlikka ish rejalari, loyihalar va boshqalarni muhokama
qilish kiradi. Soʻngra istiqbol sari harakat qilishga yordam beradigan
amaliy ish bajarilishi lozim. Bu ish jamoani tashkil etish va jipslashtirish
jarayonidagi eng muhim bosqichlaridan biridir. Shunga erishish kerakki, barcha
yoshlar umumiy faoliyatda ishtirok etsin va bu ishtirok etish faol, ijobiy
xarakterga ega boʻlsin.
Topshiriqlarni jamoaning barcha a’zolari oʻrtasida
toʻgʻri taqsimlash bolalarni qiziqarli ishlarni bajarishga jalb
qilishning asosiy yoʻlidir. Bolalarning aql-idroki emas, balki ularning
xis-tuygʻulariga ham ta’sir koʻrsatish uchun har qanday ish aniq
tashkil etilishi, chiroyli jixozlanishi kerak. Ayniqsa, bayramlarni chiroyli va
tantanali qilib tashkil etmoq kerak. Bu bayramlarda ota-onalar va mehmonlar
ishtirok etsa, bayram davomida bolalar mukofotlansa, musobaqa yakunlari e’lon
qilinsa, yaxshi boʻladi. Bolalarning tayyorgarlikda jamoa maqsadiga
erishish jarayoniga jalb qilishning tarbiyaviy ahamiyati shu jihatdan kattaki,
bu yoʻl bilan bolalarni maqsadga qaratilgan jamoa axloqiy xulq-atvorini
egallashga mashq qildirish uchun shart-sharoit yaratiladi.
Jamoa hayotining me’yori umumiy maqsadga
intilishga va qiziqarli ishlar bilan shugʻullanishga emas, balki jamoada
bolalar oʻrtasidagi munosabatlar usuliga, ularning tevarak-atrofdagi
vaziyatga boʻlgan munosabatlariga, jamoadan tashqaridagi aloqalariga ham
bogʻliqdir. Har bir oʻquvchi-yoshlarda oʻz jamoasi uchun
faxrlanish tuygʻusini, shaxsiy qadr-qimmat xissini tarbiyalash zarur.
Mazkur usul va uslublar jamoani shakllantirishga asosiy yoʻl va vosita
sifatida asos boʻladi.
Jamoani shakllantirishda jamoa a’zolari va
ularning faoliyatlariga qoʻyiladigan yagona talablar muhim ahamiyat kasb
etadi. Yagona talab bolalarning dars jarayonidagi tanaffus, jamoat joylari
hamda uydagi xulq-atvor qoidalarini oʻz ichiga oladi. Puxta oʻylab qoʻyilgan
talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi oʻquv muassasasida muayyan
tartibning oʻrnatilishini ta’minlaydi.
Pedagoglar tomonidan qoʻyiladigan talablar
quyidagi sharoitlarda ijobiy natija beradi:
1.
Qoʻyilayotgan talablar ta’lim oluvchi
shaxsini hurmat qilish bilan qoʻshilishi kerak;
2.
Qoʻyilayotgan talablar muayyan
oʻquv muassasasidagi mavjud sharoitni hisobga ogan holda qoʻyilishi
lozim;
3.
Qoʻyilayotgan talablar aniq boʻlishi
kerak;
4.
Oʻquvchi-yoshlarning tashqi qiyofasi,
kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga nisbatan qoʻyilayotgan
talablar ularda ma’naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat qilishi shart.
Xulq-atvorni tarkib toptirishga yoʻnaltirilgan
talablar bilan tanishtirish mazkur talablar ustida mashq qildirish bilan qoʻshib
olib borilishi kerak. Xulq-atvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda
ancha murakkab ish, oʻquvchilar talablar mohiyatini yaxshi anglashi
mumkin, biroq aksariyat hollarda rioya qilmaydilar. Shu bois, muntazam ravishda
mashq qildirish madaniy xulq-atvorni odatga aylantiradi.
Talablarning qoʻyilish jarayonida ularga
ta’lim oluvchilarning amal qilish ustidan nazorat oʻrnatishi lozim.
Nazorat qilib borish turli shakllar yordamida amalga oshiriladi. Nazorat
haqqoniy va muntazam boʻlishi kerak. Uning natijalaridan
oʻquvchi-yoshlarni ogoh
etib borish lozim.
Jamoani uyushtirish va
jipslashtirish unda faollarni tarbiyalash bilan chambarchas bogʻliq. Har bir oʻqituvchining jamoani shakllantirish borasidagi harakati jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi.
Jamoa faollarini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga
nisbatan extiyoji mazmunidan kelib chiqadi.
Ishonchli, ishchan
faollarni yaratish uchun oʻqituvchi oʻquvchilar faoliyatini, ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib borishi har bir
oʻquvchining ijtimoiy faoliyatini tashkil etish layoqatini aniqlashi zarur. Jamoa faollarini shakllantirishda oʻquvchilarning jamoadagi obroʻsini inobatga olish
lozim. Jamoa faoli tarkibida bolalarning oʻzlari, albatta pedagog ishtirokida va
rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq boʻladi. Pedagog jamoa faoli bilan maslahatlashish tashkil etadi. Jamoa faollarining har bir a’zosi zimmasiga
muayyan vazifa yuklash, ma’lum davrda ana shu
vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga
erishish lozim. Pedagog ayni shu faolga
oshirilgan talab qoʻyadi. Oʻquvchilar jamoasida faol
rahbarligida oʻz-oʻzini
boshqarish jamoa a’zolaridan ayrimlarining boshqasi ustidan ustun kelishiga olib kelmasligi kerak. Shu bois, pedagog faolni
maqsadga muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib borishi
lozim.
Oʻquvchilarning oʻz-oʻzini
boshqarish – bu pedagoglar tomomnidan
tashkil qilinadigan jamoa ishini uyushtirish
va boshqarishda
oʻquvchilarni faol ishtirok etishidir. Oʻz-oʻzini boshqarishning shakllari
orasida jamoa a’zolarining yigʻilishi, konferensiyasi hamda turli komissiyalar faoliyati muhim oʻrin tutadi.
Oʻquvchilar jamoasini shakllantirishda an’analar muhim ahamiyat kasb etadi. Jamoa an’analari – bu barqarorlashgan odat boʻlib, ularni jamoa a’zolari
birdek qoʻllab-quvvatlaydilar.
Jamoa an’analari mazmunida munosabatlar xususiyati hamda jamoaning ijtimoiy fikri yorqin ifodalanadi.
Jamoa an’analari shartli ravishda ikkiga boʻlinadi:
1) Kundalik faoliyat an’analari;
2) Bayram an’analari.
Kundalik faoliyat an’analari oʻquvchilarning oʻquv faoliyati (oʻzaro yordam) hamda mehnat faoliyati (koʻchatlar oʻtkazish, hasharlar uyushtirish va boshqalar)ni oʻz ichiga oladi. Bayram
an’analariga turli voqyea hodisalar bilan bogʻliq sanalarni nishonlash, xususan, «Mustaqillik bayrami», «Navroʻz bayrami», «Xotira va qadrlash kuni»
va boshqalar kiradi. An’anaviy bayramlar oʻquv
muassasalarda turlicha oʻtkaziladi. Oʻquvchilar an’analar mohiyatini anglasalar, ularga nisbatan ongli munosabatda boʻlsa ta’sir kuchi yuqori
boʻladi.
An’analarni yuzaga kelishida
oʻquvchi-yoshlarning unga
nisbatan munosabati katta ahamiyatga ega. Shaxs va jamoa
oʻrtasidagi munosabatlarning
rivojlanishi borasida quyidagi andozaning yaratilishi ta’minlanadi.
1-shakl. Shaxs va jamoa oʻrtasidagi munosabatlar.
Yuqorida bildirilgan fikrlardan quyidagi xulosaga kelish mumkin:
1.
Jamoa kishilarning shunday muayyan
guruhi boʻlib, u ijtimoiy ahamiyatga ega boʻlgan, umumiy maqsad hamda
mazkur maqsadni amalga oshirishga yoʻnaltirilgan faoliyatni tashkil etadi.
Jamoa oʻzida bir necha xususiyat (belgilar)ni
namoyon etadi.
2.
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga boʻysinadigan,
uzoq muddatli, murakkab dinamik jarayon boʻlib, koʻpchilik pedagoglarning e’tirof etishlaricha, toʻrt bosqichli jarayonda qaror topadi.
3.
Jamoani shakllantirish oʻziga xos metodika asosida
amalga oshiriladi. Ushbu metodika doirasida jamoaga nisbatan talablarning qoʻyilishi jamoa faoli (aktivi)ni tarbiyalash masalasi alohida ahamiyatga egadir.
Jamoaning mustahkam boʻlishi a’zolari oʻrtasida oʻzaro yordam, hamkorlikning qaror topishida jamoa an’analari muhim ahamiyat kasb etadi.
Esda saqlab qolish uchun zarur boʻlgan
tushunchalar:
Jamoa
– lotincha «kollektivus» soʻzining tarjimasi boʻlib, yigʻilma,
omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh ma’nolarini anglatadi. Jamoa
kishilardan iborat guruh hisoblanadi.
Jamoaviylik
– jamoa bilan birdamlik, oʻzini jamoaning bir boʻlagi deb his qilish
tuygʻusi.
Oʻquvchilar
jamoasi – ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni tashkil etish,
shuningdek, umumiy javobgarlik va umumiy saylov organlari, barcha a’zolarning
huquq va burchlari tengligi asosidagi oʻzaro birlikka ega oʻquvchilar
guruhidir.
Istiqbol
– shaxs bolalar guruhini, jamoani rivojlantirishning ichki ehtiyojlariga javob
beruvchi, jamiyat vazifalariga mos keladigan vazifalar, maqsadlar, ishlar
tushuniladi.
English:
Community
– Latin is a translation of the word “collective”,
which means collective, public, joint meeting, association group and is a team
of people.
Teamwork –
solidarity with the team, feeling like a part of a team.
Students’
team – as well as the general responsibility and general
election bodies, a group of students on the basis of equality of rights and
responsibilities of all members.
Future
– a group of individuals, the objectives, goals and
tasks that are in line with the community’s responsibilities that meet the
internal needs of the community.
Student
self-management – this is the active involvement of students in
the organization and management of the team work organized by these teachers.
Among the forms of self-governance, community members’ meetings, conferences
and various committees are important.
Mavzularni mustahkamlash uchun savol va
topshiriqlar:
1. Jamoa soʻzining ma’nosini tushuntiring.
2. Jamoa orqali tarbiyalash deganda nimani
tushunasiz?
3. Jamoaning tuzilishi necha qismdan iborat?
4. Jamoani tashkil etishning oʻziga xos
xususiyatlari nimadan iborat?
5. Jamoaning rivojlanish bosqichi deganda nimani
tushunasiz?
6. Oʻquvchilar jamoasiga izoh bering.
7. Jamoaning shakllanish tamoyillarini jadvalda
koʻrsating.
8. Jamoaning rivojlanish bosqichi necha qismdan
iborat?
9. Jamoani tashkil etishning ma’nosini
tushuntiring.
10. Istiqbol deganda nimani tushunasiz?
11. Jamoaning faoliyatiga qoʻyiladigan
talablariga nimalar kiradi?
12. Jamoa an’analari deganda nimani tushunasiz?
13. Shaxs va jamoa oʻrtasidagi munosabatni
izohlang.
14. Shaxs va jamoa oʻrtasidagi munosabatlar
shaklini chizmada koʻrsating.
Mavzularni oʻrganishda foydalanish mumkin boʻlgan
adabiyotlar roʻyxati:
1.
Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yoʻlimizni
qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga koʻtaramiz. – Toshkent: “Oʻzbekiston”
NMIU, 2017. – 592 b.
2.
Karimov I.A. Barkamol avlod orzusi. Toshkent: Sharq,
1997.
3.
Karimov I.A. Yuksak manaviyat –
yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – 174 b.
4.
Oʻzbekiston Respublikasi Konstitusiyasi.
Toshkent, 1992.
5.
Oʻzbekiston Respublikasi «Ta’lim toʻgʻrisida»gi Qonuni.
Toshkent, 1997.
6.
Oʻzbekiston Respublikasi
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi». Toshkent, 1997.
7.
Asqarova
M. va boshq. Pedagogika: Oliy oʻquv yurtlari uchun darslik. – Toshkent:
Talqin, 2008. - 288 b.
8.
Jabborov
U. Sohibqiron davrida adolat // “Milliy tiklanish” gazetasi, 2007 yil, 11
aprel.
9.
Ibrohimov
A., Sultonov X., Joʻrayev N. Vatan tuygʻusi. –T.: Oʻzbekiston,
1996. – 17-18 betlar.
10.
Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika:
Oliy oʻquv yurtlari uchun darslik. – Toshkent: Fan, 2009. - 480 b.
11.
Mavlonova R. va boshq. Pedagogika:
KHK uchun darslik. – Toshkent: Oʻqituvchi, 2008. - 496 b.